GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpowieść o zmarnowanym życiu
Strona 2 z 3
Ciąg luźnych, niedługich scen – epizodów oraz ilustracyjny charakter muzyki nasuwają myśl, iż jest to bardziej materiał do biograficznego filmu niż opery, a więc sztuki scenicznej, która wymaga osi dramatycznej. Zbyt wątłym dla tego celu okazuje się konflikt pomiędzy siostrami: słynną malarką Olgą i niespełnioną artystką Izą, w której przypadku zarówno kariera pianistyczna, jak i naukowa, pozostały w sferze niezrealizowanych planów. Z kolei melodramatyczny watek romansowy zostaje zaledwie zarysowany. Brak zatem wyrazistej akcji, prowadzącej od początku do finału. Poza tym w tekście pojawiają się nie zawsze najzręczniejsze sformułowania, mające przydać poetyckiej aury, a ocierające się niekiedy o grafomanię.
Muzyka posiada wybitnie eklektyczny charakter. Dają w niej znać o sobie liczne reminiscencje: a to z Janačka (zwłaszcza w uwerturze, w odniesieniu do skrzypiec), a to z Wajnberga (w na poły iluzorycznej scenie z kochankiem, utrzymanej w rytmie walca), a nad tym wszystkim dominuje wyraziście zaznaczony puls rytmiczny, o którego odpowiednie wydobycie zadbał Łukasz Borowicz, prowadzący orkiestrę Opery Krakowskiej. Raz tylko pojawia się bardziej radykalne rozwiązanie brzmieniowe w formie dźwięków o nieokreślonej wysokości, wyrażający nie w pełni realny charakter mającej miejsce sytuacji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |