GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWznowienie „Tannhäusera” Ryszarda Wagnera w Bytomiu
Strona 2 z 3
Średniowieczny minnesinger imieniem Tannhäuser istniał naprawdę i był wybitnym twórcą pieśni opiewających miłość „niższego rzędu” (niedere Minne). Wedle ludowych podań udał się do wnętrza czarodziejskiej góry Wenus lokowanej w Turyngii koło Eisenach. Strawił tam długi czas na miłosnych uciechach, a kiedy znudzony opuścił boginię i odbył wędrówkę do Rzymu, nie otrzymał przebaczenia.
Zły wracał do Wenus, jednak w drodze nastąpił cud: zazieleniła się pielgrzymia laska i rycerz doznał łaski zbawienia. Wagner pracował nad „Tannhäuserem” wyjątkowo długo, dla kolejnych premier - w Dreźnie (1845), Paryżu (1861), Wiedniu (1875) -sporządzając aż cztery wersje partytury, której dramaturgiczny sens nadają dwie kluczowe sceny: moment, kiedy Tannhäuser przesycony namiętnością Wenus domaga się uwolnienia (akt 1) i finał, w którym ostateczne uwolnienie przynosi śmierć (akt 3). Między te dwie kulminacje wpisał obraz minnesingerów (akt 2) o nagrodę za pieśń, która najlepiej wyrazi istotę miłości. Operze nadał zresztą tytuł „Tannhäuser i turniej śpiewaków na Wartburgu” dołączając do przekazów o rycerzu Wenus legendę o turnieju, jaki naprawdę się odbył w pierwszych latach XIII wieku na zamku turyngskiego landgrafa Hermanna. Najsłynniejszym fragmentem opery Wagnera jest uwertura, którą bardzo często wykonuje się osobno. Do kanonu najpiękniejszych arii w historii gatunku zalicza się natomiast liryczną, barytonową arię Wolframa „O du, mein holder Abendstern” („O, moja droga gwiazdo wieczorna”), zwaną „Pieśnią do gwiazdy”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |