GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Rigoletto” w Bydgoszczy
Strona 3 z 3
Tylko efekt jest komiczny. Bo śpiewaczka wykonując arcytrudne koloratury cały czas miota się walcząc z firanką. Poza tym… Gilda jest kobietą z krwi i kości. Owszem, to wychowana na odludziu dziewica i Książę jest jej pierwszym partnerem. Ale nie tylko zakochała się, poznała smak seksu, lecz również k o c h a i to tak bardzo, że poświęca własne życie, aby ocalić życie kochanka. Dojrzewanie Gildy – kobiety to wielki temat tej opery, obok tematu dwoistej natury Rigoletta: cynicznego błazna i zarazem kochającego ojca. Muzyka, którą Verdi podarował Gildzie – porywająca i piękna – dojrzewa wraz z nią. Wyraża kobiecość, jest ludzka, a nie baśniowa. Brak koncentracji pani reżyser na klarownym opowiedzeniu historii zostaje zastąpiony efekcikami rodem z jakiejś innej bajki. A to dworzanie zamierzający ciemną nocą porwać Gildę i, jak z libretta wynika, zamaskowani, fosforyzują jaskrawymi kostiumami. A to pojawiają się tancerze pokazujący jakieś niezrozumiałe scenki chyba tylko po to, żeby odwrócić uwagę widza od głównego tematu. Przepraszam, ale moim zdaniem świadczy to o reżyserskiej bezradności.
No, ale zawsze można zamknąć oczy i słuchać, co właśnie robię. Dzisiaj, po powrocie z Bydgoszczy, wysłuchałem w całości i z uwagą trzech nagrań Rigoletta (Sanzogno, Chailly, Erede), czterech innych przed wyjazdem. A mam ich około sześćdziesięciu. Bydgoskich śpiewaków, chór, orkiestrę pod dyrekcją Macieja Figasa też chciałbym mieć w domu na płytach i czasem posłuchać. Piotr Nędzyński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |