opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




8 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Subiektywny kalejdoskop pianistyki światowej – Światosław Richter (2)

Postać wyjątkowa pod wieloma względami. Dla jednych, pozostanie cudownym szaleńcem fortepianu, który w charakterystyczny dla siebie sposób złamał wiele ustalonych reguł pianistycznych i muzycznych. Dla innych, Światosław Richter to „prostak” i „gorszyciel”, który wkradł się do świata muzyki klasycznej i postawił na głowie wszystko co zostało wypracowane przez pokolenia. Jeśli chodzi o tych pierwszych, należy dodać, że Światosław Richter naginał wiele reguł, ale czynił to z głową. Dokładnie wiedział co robił. Nie były to przypadkowe i nieprzemyślane działania. Ba! Działania, które tak gorszyły za jego życia, a w dzisiejszych czasach są normą i punktem wyjścia dla wielu współczesnych pianistów. Jeśli chodzi o „prostactwo” rosyjskiego pianisty, charakteryzowało się ono przede wszystkim tym, że w ogóle nie liczył się ze słuchaczami.

Swiatoslaw Richter

Był ponad wszelkimi etykietami – zarówno tymi muzycznymi, jak i ludzkimi. Robił to co chciał, kiedy chciał i jak chciał. I w tym tkwi moim zdaniem jego największa siła. Po dziś dzień słuchając jego nagrań bądź oglądając jego zarejestrowane występy publiczne, na pierwszy plan wysuwa się nadmiar energii jaką dysponował, której nawet nie próbował opanować. Szalał przy fortepianie i nie wstydził się tego. Wszystko u niego było grane „za bardzo”. Jeśli grał forte – grał wielkim, potężnym dźwiękiem. Jeśli grał piano – publiczność ledwo go słyszała. Wprost niewiarygodna paleta dynamiki. Kontrasty w jego kreacjach pianistycznych są porywające. Jeśli do tego wszystkiego dodamy samą postawę pianisty przy fortepianie – zawsze dumny, wyniosły, zadufany w sobie – otrzymamy indywidualistę i bezkompromisowego tytana klawiatury. Niektórzy nazywali go nawet „bogiem klawiatury” i mam takie wrażenie, że on sam czuł się właśnie jak bóg zza klawiatury fortepianu. Jak pan tego świata. Jak ten, który zawsze ma rację i cokolwiek zrobi powinno być podziwiane i analizowane przez innych. Pomimo tych wszystkich zewnętrznych znaków, całość kreacji Światosława Richtera sprowadza się do solidnej znajomości literatury fortepianowej. Znajomości praktycznej: Światosław Richter grał na fortepianie praktycznie wszystko. W muzyce fortepianowej nie było dla niego tematów tabu. Przez całe życie żywił się muzyką, dla niej wstawał każdego dnia i dla niej kładł się spać. Słowem: Światosław Richter to kolejne wielkie wcielenie muzyki przez wielkie „M'”.  

                                                                 Szymon Kowalski, pianista


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART