opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Chwilo trwaj wiecznie, bo jesteś piękna”

Słuchając inaugurującego XI Festiwal Misteria-Paschalia oratorium Antonia Caldary Śmierć i złożenie Chrystusa do grobu (15 kwietnia), zastanawiałem się nad sprawiedliwością wyroków historii, niekiedy słusznie weryfikujących wartość utworów, a co za tym idzie i sensownością wydobywania z pomroków zapomnienia zasługujących na swój los szacownych zabytków?

Misteria Paschalia 1

Dzieło Caldary, kompozytora weneckiego, ale działającego na wiedeńskim dworze Habsburgów, wpisuje się w rozpowszechnioną tam tradycję sepolcri, czyli poprzez artystyczne upamiętnienie przeżywania czasu bezpośrednio poprzedzającego zmartwychwstanie. W przeciwieństwie do oratoriów pasyjnych, pozbawione jest pierwiastka narracyjnego, a co za tym idzie wszelkich znamion akcji, zastąpionych przez czynnik kontemplacji opisanego przez Ewangelie odkupicielskiego aktu Jezusa, gdy według słów jego samego, poprzedzających śmierć, a przytoczonych przez Jana, iż „wykonało się” (J 19,30) jego przeznaczenie.

Misteria Paschalia 2

A więc wypełnia je r o z p a m i ę t y w a n i e , stąd też w sposób nieunikniony wkrada się pewna monotonia. Po części wynika to ze schematyzmu kompozycji, składającej się przede wszystkim z arii da capo, w których pierwsze ogniwo powraca jako trzecie, oraz zaledwie kilku duetów i dwóch chórów, zamykających każdą z dwóch części. Być może z tego powodu prowadzący koncert Fabio Biondi zdecydował się na uzupełnienie jej dwoma łacińskimi motetami tego kompozytora, na początku każdej części, a także, z braku symetrycznej introdukcji instrumentalnej przed drugą, na dodanie Sonaty U Świętego Grobu (RH 130) Vivaldiego, dzielącego z Caldarą imię i, tak jak on, wywodzącego się z Wenecji i jej szkoły muzycznej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART