GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKreacja „Colombe” Jean-Claude’a Petit w Opéra de Marseille
Strona 4 z 6
Nie oznacza to wszakże pójścia na jakiekolwiek ustępstwa, albowiem partytura Colombe intryguje jak najbardziej współczesnym językiem dźwiękowym i skomplikowaną harmonią. Zarazem jest ona także osadzona we francuskiej tradycji, począwszy od Ravela i Debussy’ego, aż do wspomnianego Messiaena i zmarłego niedawno Henri Dutilleux. Kompozytorowi zależało jednak na tym, aby muzyka tej opery mogła być przystępna nawet dla mniej doświadczonych „słuchowo” odbiorców, dlatego nie zrywa ona całkowicie z tonalnością, a jej ważnym elementem jest między innymi czynnik melodyczny.
Z jednej strony frapuje w niej służąca dramaturgii dzieła plastyczność i płynność dyskursu muzycznego, z drugiej zaś możemy być zaskoczeni sylabiczną deklamacją wokalną i dość złożonymi rytmami, które pewnie nie pozostają bez związku z wieloletnim pozostawaniem kompozytora w estetyce muzyki filmowej. Wreszcie podkreślić należy odwoływanie się Jean-Claude’a Petit do kulturowych tradycji Korsyki, na której przecież rozgrywa się akcja opery. Nie chodzi tu jednak o „pocztówkowe” i tym samym powierzchowne i folklorystyczne zabarwianie warstwy muzycznej dzieła, lecz o nasycanie jej swoistym typem liryzmu, zwracającym uwagę na piękno tej wyspy, oraz powiewem tragizmu, wynikającym z panujących na niej twardych i często bezlitosnych reguł życia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |