GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hrabia Ory” w Opéra national de Lyon
Strona 2 z 5
Owe zapożyczenia stanowią niemalże połowę rzeczonego dzieła. Na przykład w akcie pierwszym zaledwie wstęp orkiestrowy oraz duet Hrabiego Ory z paziem Izolierem zostały napisane specjalnie dla tej opery. Ale już w akcie drugim proporcje są odwrócone, gdyż tylko duet Hrabiny Adeli z Hrabią Ory oraz aria Rimbauda pochodzą z Podróży do Reims. Niezależnie jednak od tej kompozytorskiej „kuchni”, trudno oskarżyćRossiniego o wtórność, mamy tu bowiem do czynienia z partyturą oryginalną, frapującą odżywczą świeżością, z pewnością kapryśną, ale jakże błyskotliwą. Właściwie wbrew figurującemu na partyturze określeniu nie jest to opéra-comique czy opera buffa w pełnym znaczeniu tych terminów, lecz nowa forma zbliżająca się raczej do grand-opéra. O ile bowiem w Cyruliku Sewilskim Rossini inspirował się obyczajami i gustami publiczności włoskiej, o tyle musująca jak szampan, nieposkromiona i pełna polotu muzyka Hrabiego Ory doskonale odzwierciedla odczucia i mentalność publiczności francuskiej.
Po nieudanej realizacji Purytanów w paryskiej Opéra-Bastille (omówionej na tych łamach 2 grudnia 2013 roku), Laurent Pelly udowadnia raz jeszcze, iż jego inscenizatorska wyobraźnia i inwencja ujawniają się najpełniej w dziełach o nieco lżejszej, komediowej konwencji. Wyrywa on Hrabiego Ory z tradycyjnie mu przypisywanego średniowiecznego kontekstu, przenosząc komiczno-sprośną akcję do czasów nam współczesnych. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |