GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJubileusz w obrazkach
Strona 2 z 5
Mówiąc więc o oratorium Karola Szymanowskiego Stabat Mater wspomniała nie tylko o genezie dzieła i zamówieniu, jakie otrzymał kompozytor, ale o konkretnych kompozycjach figuralnych, które środkami muzycznymi wywołuje on w wyobraźni słuchacza. Wspominając np. o fragmencie dzieła, w którym baryton solo śpiewa: „... Uczestnikiem będę męki, razów krwawych zbiorę plon”, nawiązała do dzieła Hieronima Boscha, na którym artysta odmalował pochód biczowników.Jeszcze więcej obrazów Pani Profesor zasugerowała omawiając kolejną pozycję koncertu, Richarda Straussa Symfonię alpejską op. 64. Tutaj w istocie intencją kompozytora było wywołanie, także za pomocą pewnych zabiegów dźwiękonaśladowczych, atmosfery górskiej wyprawy, rozmaitych zjawisk przyrodniczych, odgłosów hali, nawet uporczywej wspinaczki po śliskich kamieniach. Opowieść wędrowca w Symfonii alpejskiej zaczynała się wczesnym świtem, kiedy mgły pokrywają zbocza góry, jednak w miarę posuwania się do przodu krajobraz odsłania swoje uroki, wędrowiec przemierza halę, gdzie dobiega go dźwięk fujarki pasterskiej i dzwonki owiec, na lodowcu zaś specyficzne wrażenia imitują pasaże czelesty i skrzypiec. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |