opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




9 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Oniryczna wizja „Rusałki” w Opéra Monte Carlo

To właśnie w tej wypełnionej tajemniczymi półcieniami rzeczywistości dochodzi do konfrontacji pomiędzy głównymi protagonistami opery. Wizja sceniczna powinna zatem uwydatniać napięcie powstające na styku czasu i wieczności, pragnienia pełnej miłości i niemożliwości jej osiągnięcia. To w tym właśnie kontekście Rusałka może być uznana za czeski odpowiednik wagnerowskiego Tristana i Izoldy, zwłaszcza jeśli się weźmie pod uwagę postać zakochanego Księcia, który po spotkaniu tytułowej wodnicy zostaje pogrążony w nieznanej mu dotąd nostalgii. Od tego momentu już nigdy nie będzie on należał do świata ludzi, podobnie jak Rusałka zostaje bezpowrotnie skazana na wieczne oderwanie od swoich wodnych sióstr. Dla Księcia jedyną możliwością pogodzenia się z przeznaczeniem jest zaakceptowanie śmiertelnego pocałunku jego wybranki, gdyż tylko w ten sposób osiągnie on miłosny absolut. Tak oto zakończenie opery nabiera charakteru tragicznego i zgoła nihilistycznego: wszakże śmierć kochanków nie daje im nadziei na spotkanie się w innym świecie.

Rusalka,Monte Carlo 4

W prezentowanej w Monte Carlo inscenizacji - przygotowanej w koprodukcji z Staatstheater w Norymberdze pod kierunkiem reżysera Dietera Kaegiego - owa pełna symboli atmosfera oraz sugerowane przez libretto i muzykę Dworzaka treści są doskonale wyczuwalne i sugestywnie przekazywane. Zarówno dekoracje i kostiumy autorstwa Francisa O’Connora, jak i precyzyjnie ustawiona przez Olafa Lundta gra świateł mogą zadowolić nawet najbardziej wybrednych odbiorców. Twórcy spektaklu szczęśliwie rezygnują z widowiskowych fajerwerków na rzecz kreowania abstrakcyjnych klimatów. Głównymi elementami scenografii są umieszczony w tle krąg księżyca (kojarzący się nieodparcie z atmosferą z Pelleasa i Melizandy Debussy’ego) oraz umieszczony w centralnej części sceny okrągły basen, symbolizujący jezioro, w którego wodach żyje Rusałka ze swoim ojcem Wodnikiem i siostrami, do którego przychodzi też kąpać się piękny młodzieniec: Książę. Poza tym ważną rolę odgrywają tutaj rzucane na zawieszony w głębi ekran projekcje wideo, przywołujące falującą wodę, przesuwające się wolno mgły i opary czy obracające się wokół własnej osi żyrandole, mające zapewne związekz niedoszłą ceremonią ślubną.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART