GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSopot Classic: finałowy triumf Leonardo Garcia Alarcón i Mariany Flores
Strona 2 z 3
Na czele wspomnianej już Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot stanął sam Wojciech Rajski, pod którego batutą zabrzmiały fragmenty baletu Śpiąca królewna, Symfonii Manfred, I Koncertu fortepianowego b-moll op.23 (solista Alexander Peskanov), oper Jolanta i Eugeniusz Oniegin, a ponadto Symfonii nr 1 op.13, Symfonii nr 4 op. 36 i Symfonii nr 6 op.74. W koncercie wzięli udział soliści Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie: Olga Bezsmertna (sopran), Iryna Zhytynska (mezzo-sopran), Oleksiy Palchykov (tenor), a także tancerze Olga Konošenko i Martynas Rimeikis oraz polski baryton Wojciech Gierlach. Narratorem był Andrzej Seweryn, a autorką scenariusza Ludwika Topp-Zawistowska. Podczas drugiego koncertu Wojciech Rajski przedstawił słuchaczom zwyciężcę II Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, którym został Wojciech Michno za sprawą utworu In Memoriam. Oprócz tej nagrodzonej kompozycji można było też posłuchań dzieła patrona konkursu (Sinfonietta per archi) i jego jurorów, jak również Koncertu na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową op.79 Krzysztofa Meyera (Simon Hanrath - saksofon) oraz Duktu na małą orkiestrę smyczkową i klawesyn Tadeusza Wieleckiego i Concerto notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego (Paula Preuss - skrzypce). Jak napisał w słowie wstępnym Wojciech Rajski była to: „panorama dzieł powstałych w ostatnim dwudziestoleciu, zarówno kompozytorów mających już swoje uznane miejsce w świecie, jak i młodych dopiero rozpoczynających drogę twórczą”. Trzeci koncert - zorganizowany w Kościele Gwiazda Morza - został przez szefa Festiwalu pomyślany jako zderzenie klasyki ze współczesnością, pozwalające delektować się Symfonią nr 89 Josepha Haydna i IV Koncertem na waltornię i orkiestrę Es-dur KV 495 Wolfganga Amadeusa Mozarta (Paolo Mendes - waltornia), a zarazem uczcić setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego i Benjamina Brittena. Ten pierwszy był reprezentowany Małą suitą (w wersji kameralnej), zaś drugi - Serenadą na tenor (Theodore Browne), waltornię (Paolo Mendes) i orkiestrę kameralną op.31.
Wreszcie publiczność szczelnie wypełniła Kościół Świętego Jerzego, który zapewne z racji swego pięknego wystroju i dobrej akustyki został wybrany jako miejsce koncertu finałowego zatytułowanego „Noc wenecka”. Jego bohaterami byli członkowie wokalno-instrumentalnego ansamblu Cappella Mediterranea, założonego w 2005 roku przez argentyńskiego muzyka i dyrygenta Leonardo Garcia Alarcóna, artystę dążącego do powrotu do korzeni estetycznych ideałów w oparciu o najnowsze odkrycia muzykologiczne i oryginalne, pełne spontaniczności, energii i wręcz niczym nieograniczonej wyobraźni dźwiękowej podejście do wykonywania głównych form muzycznych z początku XVII wieku. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |