opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

70 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Otello”w Opéra de Marseille

Pomimo wspomnianego sukcesu, Otello nie należy dzisiaj do najczęściej wystawianych oper Verdiego. Tym bardziej cieszy fakt, że w roku dwusetnej rocznicy urodzin kompozytora dzieło to pojawiło się - po dwudziestu pięciu latach przerwy - na scenie Opery w Marsylii (w koprodukcji z Festiwalem Chorégies d’Orange), w reżyserii Nadine Duffaut i pod dyrekcją muzyczną Friedricha Pleyera. Trzeba od razu powiedzieć, że mamy tu do czynienia z inscenizacją atrakcyjnie skonstruowaną, trzymającą się wiernie tekstu libretta i nie narzucającą widzowi transpozycji czasowej, która zresztą by nie wniosła do prezentowanej wizji żadnych nowych znaczeń. Cała akcja rozgrywa się tutaj w zręcznie zaprojektowanej przez Emmanuelle Favre scenografii, przywołującej portowe nabrzeże Cypru lub rozmaite pomieszczenia zamku tytułowego bohatera.

Otello,Marsylia 1

Już od samego początku staje się jasne, iż ważnym czynnikiem całego obrazu będzie doskonale zaprogramowana przez Philippe’a Grosperrina gra świateł. To właśnie oświetlenie wytwarza odpowiednie atmosfery i klimaty, zapowiada nadchodzące nieszczęścia, odgrywając tym samym rzeczywistą rolę dramaturgiczną. Wystarczy chociażby wspomnieć o świetnie oddanym za pomocą widocznych w głębi przestrzeni scenicznej projekcji sztormie, który zagraża fizycznie walczącemu z nawałnicą okrętowi Otella, a jednocześnie symbolizuje straszliwe namiętności, mające się dopiero narodzić w sercu tego dowódcy. Z kolei historyczne stroje autorstwa Katti Duflot nawiązują do symboliki niewinności - w przypadku białej sukni Desdemony - oraz miłości, namiętności i krwi - poprzez czerwony strój Otella. Wszakże pełne ekspresji napięcia i psychologia wszystkich postaci budowane są przez Nadine Duffaut przede wszystkim za pomocą mądrze i ciekawie ustawionych działań aktorskich, w których nie ma przypadkowych zachowań czy gestów i które w każdym momencie przykuwają uwagę widza. Tak zaplanowna koncepcja funkcjonuje bez zarzutu dzięki celnie skompletowanemu zespołowi solistów, których walory wokalne w połączeniu z talentem aktorskim dają doprawdy doskonałe rezultaty artystyczne. Kreujący tytułową rolę słynny rosyjski tenor Vladimir Galouzine imponuje mocnym i wytrzymałym na duże wymagania tej partii głosem oraz łatwością atakowania dźwięków w górze skali. Należy jednak zauważyć, że wewnętrzna ewolucja bohatera, wybuchy chorobliwej i nieuzasadnionej zazdrości oraz jego nieuchronne zmierzanie do prowadzącego do zbrodni szaleństwa są „osadzone” w środku lub w dole skali. Powoduje to, iż śpiewak, aby podtrzymywać owo psychiczne napięcie, musi posiadać zdolność odpowiedniego barwienia dźwięku w średnicy głosu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART