GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyka Schönberga w Operze Krakowskiej
Strona 1 z 2
Spektakl „Cabaret lunaire” z muzyką Arnolda Schönberga (1874-1951), kompozytora austriackiego powszechnie uważanego za twórcę dodekafonii (dwunastodźwiękowej techniki kompozytorskiej) stał się kolejną premierą Opery Krakowskiej (23.02.2013 Opera Studio).
W spisie twórczości Schönberga nie sposób znaleźć utworu pod tytułem spektaklu krakowskiego. I rzeczywiście. Został on bowiem zestawiony z dwu różnych kompozycji: „Pierrot lunaire” (Pierrot księżycowy) i cyklu pieśni „Brettl-Lieder” (osiem pieśni kabaretowych). A swoistą „uwerturą” do spektaklu było „Trio smyczkowe” op.45. I co z tego wynikło? Zgrabne, zwięzłe, logiczne w narracji, atrakcyjne muzycznie, scenograficznie i wokalnie przedstawienie. Nim więc o wykonawstwie, parę słów o kompozytorze i utworach.
„Pieśni kabaretowe” skomponował Schönberg w 1902 roku, nie bez powodów finansowych. Był w tym okresie związany z kabaretem „Überbrettl” Franka Wedekinda. Autorami tekstów do owych ośmiu pieśni są różni poeci (m.in. wspomniany Wedekind czy Schikaneder). Ich tłumaczenia na język polski dokonał Rafał Dziwisz. Pieśni są zróżnicowane w charakterze warsztatowym (zwrotkowe, przekomponowane) i muzycznym (rondo, kuplety). W 1912 roku Schönberg poznał w Wiedniu aktorkę, Albertynę Zehme. I pod jej wpływem skomponował właśnie „Pierrota księżycowego” na zespół kameralny i głos recytujący („trzy razy po siedem wierszy Alberta Giraud w przekładzie niemieckim Ottona Ericha Hartlebena”). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |