opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Manru 669-222.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Max Emanuel Cenčić i Philippe Jaroussky zachwycają w duetach!

Pisane przede wszystkim z myślą o kastratach – na soprany i alty – prezentowane kantaty charakteryzują się typowym dla bel canta podziałem na arie (lub tzw. duety) i recytatywy, jak również wyrafinowaną acz intensywną ekspresją, wirtuozerią oraz delikatnym i pełnym słodyczy ujęciem przebiegu linii melodycznej. Nierzadko przygotowywane przez amatorów zainspirowanych modną wówczas tematyką pastoralną, libretta tych kantat odwołują się z reguły do uczuć, a w szczególności do trudów i przyjemności, które nierozłącznie związane są z zakochaniem. Sielanka pasterzy i pasterek zostaje zresztą nie tylko przywołana w warstwie werbalnej, znajduje bowiem także swe odzwierciedlenie w muzyce. Sztandarowym przykładem takiej „realistycznej” programowości jest aria na dwa głosy z kantaty Quando veggo un’usignolo (Kiedy widzę słowika) Contiego, w której śpiew tytułowego ptaka daje się słyszeć od początku do końca – tak w partii skrzypiec czy organów (piękne, pastelowe wysokie dźwięki imitujące brzmienie fletu prostego), jak i w kunsztownych melizmatach.

Warto pamiętać, że pomimo błahej treści, utwory te wykonywane były w tzw. akademiach, czyli miejscach, w których gromadzili się arystokraci, inteligenci, myśliciele i artyści – od poetów po kompozytorów biorących nierzadko udział w prawykonaniu swoich dzieł. Z jednej strony, popularność kantaty mogła być w owym czasie konsekwencją tego, że Stolica Apostolska wydała zakaz publicznego śpiewania przedstawicielkom płci pięknej, wobec czego zaprzestano w Rzymie wystawiania oper. Z drugiej strony, gatunek ten zdobył uznanie dzięki swej zwięzłości (często lapidarności) i formalnej prostocie, pozwalającej na przygotowanie nowych utworów w krótkim czasie, czego domagała się spragniona muzycznych wrażeń arystokracja.

Jeśli chodzi o aspekt wykonawczy, Cenčić i Jaroussky nie pozostawiają cienia wątpliwości co do tego, że są dziś najlepszymi falsecistami. Są jak ogień i woda. Cenčić, którego alt do złudzenia przypomina głos kobiecy, nie ma sobie równych pod względem umiejętności technicznych i interpretacyjnych. Świetnie zna barokowe figury retoryczne, doskonale odczytuje afekty, buduje przekonujące kulminacje, a skomplikowane fioritury wykonuje z lekkością i imponującą precyzją. Jaroussky natomiast urzeka sopranem o nietuzinkowej barwie – cudownie gładkim, pełnym zniewalającej słodyczy, miękkim i nierozwibrowanym. Połączenie dwóch odmiennych osobowości obu wokalistów okazuje się zadziwiająco trafne, dzięki czemu słuchacz ani na chwilę się nie nudzi. Dodatkowym atutem omawianych interpretacji jest wspaniale realizowana partia basso continuo. W niewielkiej obsadzie instrumentów słyszymy dwoje skrzypiec, wiolonczelę, teorbę bądź lutnię oraz klawesyn lub organy. Prowadzeni przez Christiego muzycy tworzą kreację wyjątkową, w której zachwyca subtelność dialogowania z solistami, bezpretensjonalność i naturalność frazowania oraz wysmakowana paleta odcieni kolorystycznych.

Do albumu dołączona jest bogato ilustrowana broszura z komentarzem i tekstami prezentowanych utworów wraz z tłumaczeniami na angielski, francuski oraz niemiecki. Płyta jest pozycją obowiązkową dla każdego szanującego się melomana!

                                                                  Maciej Chiżyński (Res Musica)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART