GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPoruszająca „Traviata” w Opéra d’Avignon
Strona 2 z 5
Dzięki temu zwiększa się siła oddziaływania tego obrazu na widza, a opowiadana historia wielkoświatowej kurtyzany nabiera pełnej wiarygodności. Przejdźmy wszakże do konkretów. Otóż cała akcja Traviaty rozgrywa się w salonach słynnego paryskiego Hotelu Lutétia, który podczas okupacji został zajęty przez Abwehrę i przekształcony w główną siedzibę działającego we Francji niemieckiego wywiadu i kontrwywiadu. Warto na marginesie przypomnieć, że po wyzwoleniu hotel ów oddano do dyspozycji powracających z nazistowskich obozów koncentracyjnych więźniów, w tym wielu francuskich Żydów.
Tym samym Lutétia posiada dla Francuzów wartość symboliczną, zręcznie tutaj przez Duffaut wykorzystaną, podobnie zresztą jak przywołana w jednej ze scen paryska siedziba Gestapo, która znajdowała się na ulicy Lauriston (nieopodal miejsca, gdzie obecnie mieści się stacja naukowa Polskiej Akademii Nauk). Unosząca się do góry kurtyna odsłania hotelowy hol, miejsce rozrywki współpracujących z okupantami Paryżan, bądź też pozbawionych moralności osób, które nie bacząc na narodowy dramat zabawiają się w towarzystwie niemieckich prześladowców. Obecność tych ostatnich sygnalizują dyskretne opaski z czarnymi swastykami, widoczne na ramieniu niektórych gości. Przemierzająca scenę przy dźwiękach preludium blada i wycieńczona Violetta ma wstydliwie zasłoniętą szalem głowę, co nabiera pełnego sensu w scenie finałowej, kiedy to umierająca protagonistka ukazuje nam się z krótko obciętymi włosami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |