GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXXXV Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem z imponującym finałem
Strona 1 z 3
Tegoroczne Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem odbyły się w nieco wcześniejszym niż zwykle terminie - w drugiej dekadzie lipca (12-20). 35. edycja festiwalu organizowanego przez Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego przypadła w 130. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci Patrona Towarzystwa. Z tym znaczącym jubileuszem łączy się jeszcze jeden, wart wyartykułowania – 80. urodziny Wojciecha Kilara, związanego z Towarzystwem od momentu jego powołania i rozkochanego podobnie jak Karol Szymanowski w Tatrach. Już w pierwszym festiwalowym koncercie w Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego, z udziałem pianistki Joanny Domańskiej, klarnecisty Romana Widaszka i waltornisty Tadeusza Tomaszewskiego, obok fortepianowej Fantazji C-dur op. 14 Karola Szymanowskiego, II Sonatiny na fortepian i 3 Kaprysów na klarnet i fortepian Tadeusza Bairda, wykonanych w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”, oraz Grand Trio Es-dur op. 4 Franciszka Lessela, zabrzmiała wielce udana młodzieńcza kompozycja Wojciecha Kilara – Sonata na róg i fortepian z 1954 roku. Koncert spotkał się z żywym zainteresowaniem mieszkańców Zakopanego i przebywających tu gości, a doskonała prezentacja utworów przyjęta została z należnym katowickim artystom uznaniem.
Dwa kolejne koncerty stały pod znakiem sztuki wiolinistycznej. Odbyły się w Galerii Orskiego położonej między Antałówką, a Kozińcem. Jej właściciel, artysta plastyk Ryszard Orski, wspaniałomyślnie udostępnił Towarzystwu swoją galerię na czas remontu kultowej Willi „Atma”, Muzeum Karola Szymanowskiego. 13 lipca wystąpili tu z recitalem skrzypcowym dwaj wybitni warszawscy artyści - skrzypek Sławomir Tomasik i towarzyszący mu pianista Robert Morawski. Na ich program złożyły się Sonata a-moll op. 13 na skrzypce i fortepian Jana Ignacego Paderewskiego oraz Mity op. 30, Kołysanka op. 52 a także trzy transkrypcje: Preludium op. 1 Nr 1 (Grażyna Bacewicz), Pieśń Roksany z opery „Król Roger” i Taniec góralski z baletu „Harnasie” (Paweł Kochański). Zarówno Sonata I. J. Paderewskiego, jak i finezyjnie zagrane Mity, liryczna, nieczęsto wykonywana Kołysanka oraz dwa „glancnumery” Szymanowskiego-Kochańskiego spotkały się z entuzjastyczną reakcją. W kolejnym recitalu wystąpiła Anna Gutowska, absolwentka znakomitego polskiego skrzypka i profesora Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu Edwarda Zienkowskiego, w towarzystwie pianistki Lubov Nawrockiej, absolwentki Konserwatorium Moskiewskiego. Niestety na frekwencji zaważył odbywający się w tym czasie Tour de Pologne, który utrudnił potencjalnym słuchaczom dotarcie do Galerii. A szkoda, bo był to również recital zasługujący na najwyższe uznanie. W jego programie znalazły się: Sonata skrzypcowa op. 9 Karola Szymanowskiego, trzy pozycje z dorobku Karola Lipińskiego (też w ramach programu IMiT „Nowe interpretacje”) – Wspomnienie znad Bałtyku op. 19, Fantazja na tematy z opery „Ernani” op. 20 G. Verdiego i Wariacje na temat z opery „Kopciuszek” op. 14 G. Rossiniego, Pieśń-poemat Arama Chaczaturiana, Kaprys polski Grażyny Bacewicz i cała seria utworów George´a Gershwina w opracowaniu Jashy Heifetza, na czele z Summertime i Bess, You Is My Women Now z opery „Porgy and Bess”. Podziwiano temperament i wirtuozowskie umiejętności artystki rodem z Rzeszowa.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |