GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz
Strona 5 z 7
Wtorek, 3 lipca – pianistyka z najwyższej półki Prawdziwym wydarzeniem festiwalu był występ Daniila Trifonova dwudziestoletniego pianisty rosyjskiego, absolwenta Szkoły Muzycznej im. Gniesinych w Moskwie w klasie Tatiany Zelikman, który od 2009 kształci się w Stanach Zjednoczonych w Cleveland Institute of Music pod kierunkiem Sergieja Babayana. Mimo młodego wieku ma już na swoim koncie udział i nagrody w wielu konkursach pianistycznych: Warszawa (III nagroda na Konkursie Chopinowskim, 2010), Pekin (2006), San Marino (III nagroda 2006), Moskwa (I nagroda Konkursu im. Skriabina – 2008 oraz I nagroda Konkursu im. P. Czajkowskiego 2011), Tel Aviv (I nagroda Konkursu im. A. Rubinsteina). Zdobyte nagrody pozwoliły mu na występy nie tylko w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, ale również na współpracę z najwybitniejszymi dyrygentami. W Busku zaprezentował recital złożony z dzieł F. Schuberta (pieśni w opracowaniu Fr. Liszta), C. Debussy’ego i F. Chopina zachwycając nie tylko wspaniale kształtowanym dźwiękiem i kapitalną techniką, ale również siłą ekspresji i artykulacją każdej frazy. Jego interpretacje miały klasyczny umiar i romantyczną śpiewność. Najpełniej zaprezentował te wszystkie przymioty w Sonacie fortepianowej B-dur D 960 R. Schuberta, granej subtelnym dźwiękiem, jakby zawieszonym w przestrzeni. Wirtuozerię, pełną paletę emocji i nastrojów zaprezentował w cyklu 12 etiud op.10 F. Chopina. Każda z nich miała właściwy sobie klimat i charakter. Urzekał też pięknymi pianami i fantastycznym przejściem do forte. Tak pięknie zagranego cyklu chopinowskich etiud dawno nie słyszałem. Burzliwa owacja jaką urządzono młodemu soliście skłoniła go do trzech bisów – Schubert, Schumann, Strawiński. Ten ostatni bis Diabelski taniec był zapierającą dech feerią barw i dynamiki oraz wyobraźni. Drugim wydarzeniem wtorkowego wieczoru był autorski koncert Krzesimira Dębskiego, który wystąpił w potrójnej roli kompozytora, dyrygenta i prowadzącego koncert. W każdej z tych profesji od lat odnosi sukcesy. Solistką wieczoru była Anna Jurksztowicz, prywatnie żona kompozytora. Z przyjemnością i satysfakcją słuchałem nie tylko największych przebojów Dębskiego, ale również śpiewu jego żony, która obok pięknego brzmienia głosu o przyjemnej barwie, którą swobodnie operowała, zaprezentowała również wysoką kulturę muzyczną. Przed koncertem Krzesimir Debski odsłonił swoje Słoneczko w Festiwalowej Alei Gwiazd. Środa, 4 lipca – gwiazda estrady Od lat jeden z festiwalowych wieczorów zarezerwowany jest dla Gwiazdy polskiej estrady. Jest nią bez wątpienia Anna Maria Jopek, zaliczana do lat do ścisłej krajowej czołówki. Koncerty z jej udziałem zawsze i wszędzie gromadzą komplety publiczności i zaliczane są do wydarzeń artystycznych. Nie inaczej był w Busku, sala pękała w szwach, a zachwycona publiczność owacyjnie przyjmowała każdą z zaproponowanych przez piosenkarkę pozycji. Program koncertu obejmował przede wszystkim piosenki wywodzące się z polskiego folkloru w znakomitych aranżacjach. Zanim jednak spotkaliśmy się z Anna Marią Jopek mieliśmy okazję bawić się podczas popołudniowego koncertu Bydgoszcz Klezmer Band, tworzonego przez młodych muzyków (Maciej Jaroń – skrzypce, Krzysztof Biernacki – klarnet, Maciej Drapiński – akordeon, Maciej Jagodziński – gitara basowa i Kamil Jagodziński – perkusja), studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, którzy z pasją prezentowali specyficzny klimat i brzmienie muzyki klezmerskiej w niepowtarzalnych aranżacjach. Czwartek, 5 lipca – trzej tenorzy w plenerze Pierwszym wydarzeniem tego wieczoru był koncert Od chorału gregoriańskiego do muzyki XX wieku. Program obejmował muzykę średniowieczną (manuskrypty z XIII wieku) oraz dzieła Francesco Landiego i Codex Vaticano Rossi’ego. Jego wykonawcami byli zespół wokalny Trecanum z Francji oraz Zespół Muzyki Dawnej Sabionetta. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |