GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Tosca” Pucciniego w Opéra d’Avignon
Strona 2 z 4
Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że mamy tu do czynienia z dziełem, którego wystawianie wymaga wyjątkowej wierności w stosunku do intencji jego twórców i które niezbyt się nadaje do ekperymentów tak modnego dzisiaj uwspółcześniania i wypełniania nieobecnymi w libretcie sensami. Wiele z takich prób kończyło się już bowiem dla ich inicjatorów wstydliwą klęską artystyczną, wywołując zarazem zrozumiałe protesty publiczności. Tym bardziej zatem cieszy fakt, że autorzy nowej realizacji Toski w Operze w Awinionie - ostatniej produkcji tego teatru w tym sezonie - wywiedli swoją wizję bezpośrednio z muzyki Pucciniego, z jej struktury i atmosfery, napięć i kontrastów, charakteru i dźwiękowych barw.
W dużej mierze dzieje się tak na pewno dzięki temu, że odpowiedzialna za nową inscenizację reżyserka Nadine Duffaut jest również muzykiem, co niestety staje się ostatnio w teatrach operowych zjawiskiem dość rzadkim. Ukończyła ona muzykologię na paryskiej Sorbonie, studiowała w tutejszym Conservatoire National Supérieur de Musique, prowadziła też w Awinionie dziecięcy chór i założoną przez siebie szkołę: „Vocal Académie”. Francuska reżyserka ma zwyczaj powtarzać, że idealną inscenizacją operową jest ta, której widzowie właściwie nie dostrzegają i która jest właśnie podporządkowana muzyce. Docenia ona wkład reżyserów teatralnych w rozwój inscenizacji operowych, ale jednocześnie żałuje, że są oni dosyć zamknięci na wszelkie sugestie płynące ze strony muzyków. Oznacza to, iż wielu z nich nie rozumie specyfiki sztuki lirycznej, w której dajmy na to kategoria czasu musi być traktowana zupełnie inaczej niż w teatrze dramatycznym.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |