opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Papiez 131-123.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„La Rondine” Pucciniego w Opéra National de Lorraine

Wspomniany wyżej Adami (przyszły librecista Turandot i aszcza) adaptował libretto Alfreda Marii Willnera, przejrzane jeszcze uprzednio przez Heinza Reicherta. Jednak kiedy Włochy przystąpiły do wojny przeciwko Austrii, dyrekcja Carl-Théater zerwała kontrakt z Puccinim i rzeczone dzieło zostało ostatecznie wykreowane w Operze w Monte-Carlo pod dyrekcją Gino Marinuzziego. Następnie pojawiło się na afiszu w Bolonii, Buenos Aires, Paryżu, Londynie, a w Nowym Jorku dopiero w 1928 roku, zaś do Wiednia dotarło w roku 1920, w poprawionej - i wykorzystywanej do dzisiaj - wersji. Za każdym razem odnosiło duży sukces u publiczności, natomiast było obiektem ataków ze strony krytyków, szczególnie włoskich, którzy dostrzegali w nim „objawy niebezpiecznego schyłku opery włoskiej”. Wydaje się jednak, że wysuwane wówczas, a powtarzane jeszcze nawet dziś, zarzuty (sprzeczności intrygi, przestarzały realizm społeczny, brak motywacji bohaterów itd.) wypływają głównie z braku zrozumienia dla intencji kompozytora i niewłaściwego interpretowania nawet samej formy tej ulubionej przez Pucciniego pozycji. A przecież stała się ona dla niego przede wszystkim okazją do wyrwania swych postaci z tragicznych ram, w które były one oprawiane w jego pozostałych operach, i do wyruszenia drogą wyznaczoną przez wiedeńskich modernistów, co jest już choćby widoczne właśnie w braku heroicznego wymiaru bohaterów i naturze przenikającego dzieło dyskursu. I może to ta zaskakująca nowoczesność Jaskółki wywołała, niezależnie od piękna i bogactwa tej partytury, tyle nieprzychylnych reakcji, nawet ze strony wydawcy utworów Pucciniego: Tito Ricordiego, co zresztą spowodowało, że nowa kompozycja ujrzała światło dzienne za sprawą konkurencyjnej firmy Sonzogno.

Już sam tytuł opery ma wymiar symboliczny, gdyż przywołuje losy głównej protagonistki Magdy, lecącej w swoich marzeniach do krainy nieosiągalnego szczęścia. Paryska utrzymanka bankiera Rambaldo wspomina ulotne spotkanie w nocnym klubie Bullier z pewnym młodzieńcem - Ruggero, o którym już nie jest w stanie zapomnieć. Spotyka go ponownie w tym samym miejscu i pomiędzy tym dwojgiem rodzi się miłość od pierwszego wejrzenia. Wiodą idyllę na Lazurowym Wybrzeżu, a nieświadomy wątpliwej przeszłości swej wybranki Ruggero zwraca się do rodziny z prośbą o pomoc finansową i zgodę na małżeństwo. Kiedy wreszcie owa zgoda nadchodzi, Magda wyjawia ukochanemu swą przeszłość damy z półświatka i nie czując się godną jego miłości - oraz niezależnie od faktu, że Ruggero jej wszystko wybacza - pakuje się i wyjeżdża, pozostawiając płaczącego z rozpaczy młodzieńca. Cierpienia zakochanej kobiety to ulubiony temat Pucciniego i nawet we fragmentach o lżejszym charakterze wyczuwamy tutaj kryjący się „podskórnie” dramat, który osiąga swoje apogeum w krótkim, ale jakże intensywnym finale opery. José Cura słusznie przypomina, że Magda, opuszczając swego ukochanego, nie odzyskuje wolności, lecz zmierza do rzeczywistej lub symbolicznej śmierci.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART