GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Koronacja Poppei” Monteverdiego w Opéra de Dijon
Strona 1 z 4
Spośród ośmiu przypisywanych Claudio Monteverdiemu oper tylko zapis muzyczny czterech z nich (Orfeusz, Powrót Ulissesa, Koronacja Poppei i fragment Arianny) przetrwał do naszych czasów, zresztą w niekompletnej formie, która nastręcza wykonawcom wiele trudności. Ponadto niezwykle zróżnicowany styl owych zachowanych pozycji wywołuje często wątpliwości co do tego, czy aby na pewno wyszły one spod pióra tego samego kompozytora. Szczególnie wiele pytań nasuwa wystawiana właśnie w Dijon - a uprzednio również w Lille - Koronacja Poppei w inscenizacji Jean-François Sivadiera i pod dyrekcją muzyczną Emmanuelle Haïm. Otóż problemem jest już nawet dokładne ustalenie daty kreacji tej dramma per musica.
Przyjmuje się, że miało to miejsce podczas karnawału w 1643 roku w weneckim Teatro San Giovanni e Paolo, choć niektórzy badacze przesuwają to wydarzenie już na grudzień roku poprzedniego. Rzeczone dzieło jest w dodatku rekonstruowane na podstawie licznych i często sprzecznych źródeł, albowiem mamy do dyspozycji liczne libretta oraz dwie - przepisane już po śmierci Monteverdiego - niekompletne i niestety znacznie się różniące partytury: jedna zachowana w Wenecji, a druga w Neapolu. Wykazują one, że kompozytor korzystał w swojej pracy z pomocy innych twórców, albo że wręcz „zapożyczał” pewne fragmenty od współczesnych sobie kompozytorów, takich jak Francesco Sacrati, Benedetto Ferrari, Francesco Manelli czy Filiberto Laurenzi. Nie wdając się w szczegóły różniących obie wersje rozbieżności trzeba podkreślić fakt, że każda nowa inscenizacja Koronacji Poppei wymaga od jej autorów niebywałej inicjatywy, pomysłowości i oczywiście wiedzy połączonej z doświadczeniem.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |