opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




7 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Turandot 674-109.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

17 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Eric Le Sage wykonuje koncerty Francisa Poulenca

Francis Poulenc – francuski pianista i kompozytor – jest dziś zaliczany do reprezentantów neoklasycyzmu, podobnie zresztą jak pozostali członkowie Grupy Sześciu. Przełomem w jego życiu było nawrócenie się na katolicyzm, które nastąpiło w roku 1936. Radykalnie zmienił on wtedy swe artystyczne oblicze, zwracając się przede wszystkim ku tematyce religijnej. W latach 50. minionego stulecia napisał na przykład cenioną operę pt. Dialogi karmelitanek, będącą jego największym dziełem.

Szczególne miejsce w twórczości Poulenca zajmują też utwory napisane na fortepian i orkiestrę. Należą do nich „Poranna serenada”, koncert choreograficzny na fortepian i osiemnaście instrumentów (ukończona w roku 1929), Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę d-moll (1932) oraz Koncert na fortepian i orkiestrę (1949). Muzyka ta doskonale wpisuje się w idiom dwudziestowiecznej „francuskości”: jest lekka, przekorna, mieni się bogactwem barw i odcieni; zaobserwować w niej można powtarzalność sekwencji (strukturalizm), zmienność nastrojów – osiąganą poprzez kontrasty w zakresie agogiki, dynamiki i rytmiki oraz duże kontrasty wyrazowe – charakter zabawowy, umiar, a także prostotę.

Eric Le Sage

Koncerty Poulenca najczęściej są wykonywane przez pianistów z Francji. Najprawdopodobniej dlatego, że to właśnie oni potrafią wyczuć ich specyfikę. W roku 2003 po utwory te sięgnął Eric Le Sage, czyli najważniejszy oprócz Bavouzeta francuski pianista średniej generacji. Omawiana płyta jest kontynuacją serii, którą Le Sage rozpoczął cztery lata wcześniej z okazji 100. rocznicy urodzin Poulenca, nagrywając jego dzieła na fortepian solo. Dodajmy, że Le Sage wziął jeszcze udział w kilkuosobowym projekcie utrwalenia wszystkich utworów kameralnych Poulenca. Wszystkie płyty zostały wydane nakładem wytwórni RCA.

W koncercie podwójnym soliście towarzyszy francuski pianista Frank Braley, a na płycie – Orkiestra Filharmonii z Liège pod batutą Stéphane’a Denève’a. Eric Le Sage jest wyśmienitym interpretatorem tych kompozycji; przewyższa błyskotliwością poprzednie dokonania fonograficzne, być może nawet i nagranie samego Poulenca. Grę Le Sage’a cechuje wysoka kultura dźwięku – ciepłego, wyrafinowanego i wyraziście artykułowanego. Dodatkową zaletą płyty jest bardzo dobra rejestracja dźwięku, który powinien zadowolić każdego audiofila. Do albumu dołączono blisko trzydziestostronicowy komentarz z esejem o kompozytorze i utworach oraz biogramami wykonawców. Warto mieć ten krążek na swojej półce. I słuchać, i słuchać.

                                                                    Maciej Chiżyński (Res Musica)

Tekst opublikowała wcześniej Kultura i Biznes (nr 61 / 2011).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART