GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPremiera "Halki" w Krakowie
Strona 2 z 2
Druga w historii krakowskiej sceny inscenizacja dzieła Moniuszki odbyła się dziesięć lat później, 16 września 1968 roku, za dyrekcji Kazimierza Korda, który spektakl opracował muzycznie. Za kształt przedstawienia odpowiedzialni byli równie znakomici artyści - reżyser Bronisław Dąbrowski i scenograf Andrzej Stopka. Autorem choreografii był Eugeniusz Papliński, chór przygotował Zbigniew Toffel. Tym razem krytyka rozwodziła się nad wysokim poziomem muzycznym przedstawienia, chwalono rozmach inscenizacji i poziom wykonawców. Spektakl pokazano pod Krokwią w Zakopanem, gdzie obejrzało go ponad siedem tysięcy osób. Przedstawienie utrzymało się w repertuarze dziewiętnaście lat, zmieniały się tylko obsady i dyrygenci. W październiku 1981 i w kwietniu 1982 roku partię Jontka śpiewał gościnnie Wiesław Ochman, a partnerowała mu Zofia Jankowska.
Kolejną inscenizację na scenie Opery Krakowskiej zrealizowała Maria Fołtyn. Halka w jej reżyserii odniosła sukcesy na wielu scenach, m.in. Warszawy, Hawany, Meksyku i Tokio. W nowej wersji wykorzystano historyczną już scenografię Andrzeja Stopki, ale uszyto nowe kostiumy pod opieką Macieja Jaszkowskiego. Kierownictwo muzyczne objął Roman Mackiewicz, choreografię opracował Henryk Konwiński, Ewa Bator przygotowała chór. Premiera odbyła się 2 lutego 1987 roku, tytułową partię śpiewała Monika Swarowska.
Ostatnia krakowska Halka była widowiskiem plenerowym wśród malowniczych Skałek Twardowskiego na Zakrzówku. Spektakl zagrano czterokrotnie w dniach 24-27 czerwca 2004 roku. Widowisko zostało zrealizowane z olbrzymim rozmachem i przy zastosowaniu nowoczesnych środków inscenizacyjnych. Wzięło w nim udział blisko 400 wykonawców, obejrzało je ponad 5 tysięcy widzów. Spektakl reżyserował Krzysztof Jasiński, kierownictwo muzyczne należało do Wojciecha Michniewskiego. Za scenografię odpowiadał Piotr Sobański, za kostiumy - Magdalena Tesławska i Paweł Grabarczyk. Tancerzy przygotował Henryk Konwiński, chóry - Adam Korzeniowski. Rolę tytułową kreowały Ewa Biegas i Maria Mitrosz, w partii Jontka wystąpili Tomasz Kuk i Maciej Komandera, partię Janusza śpiewali Andrzej Biegun i Andrij Shkurhan. Podziwialiśmy więc i palące się na ostrych graniach ognie, i rozhukane rumaki, i harnasiów spadających na linach z niebotycznych wysokości, i fajerwerki towarzyszące uroczystości zaręczyn. Rwały oczy pełne temperamentu tańce - Anna Woźniakowska, Dziennik Polski. (inf. własna) |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |