GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZemsta nietoperza" Straussa w Opéra national de Lorraine w Nancy
Strona 2 z 5
Oczywiście kryzys nie oszczędził również świata spektaklu i kultury, toteż nic dziwnego, że w roku 1874 Theater an der Wien podjął wysiłek podźwignięcia się z trudności finansowych. Chodziło przede wszystkim o przyciągnięcie zaniepokojonej codziennymi troskami publiczności i zaproponowanie jej pozwalającej zapomnieć o narastających problemach rozrywki. Powiedzmy od razu, że Zemsta nietoperza doskonale się nadawała do wypełnienia tej łączącej ludzi i w pewnym sensie terapeutycznej roli.
Niemiecki reżyser Philipp Himmelmann uznał, że w związku z katastrofalnym zawaleniem się światowego systemu finansów znajdujemy się obecnie w bardzo podobnej do opisanej powyżej sytuacji i postanowił to pokazać na scenie. Mamy tu więc do czynienia z wizją o mocno wyeksponowanym wątku politycznym, ukazującą postacie, które pragną wyrwać się z ponurych realiów społecznych za pomocą beztroskiego oddawania się rozkoszom zbiorowej zabawy.
Przemieszczają się z jednego balu na drugi, wirują w szaleńczych walcach, nieustannie „imprezują", ale czynią to jakby bez wewnętrznej radości i spontaniczności. Owe postacie odrzucają myśl o poprawianiu społeczeństwa - pisze Himmelmann w książeczce programowej - i tworzą zamknięty w sobie światek, w którym rządzi rozrywka, taniec, a nawet cudzołóstwo. Chodzi tu o grupę oderwaną od życia, bezproduktywną, egoistycznie skupioną na własnych przyjemnościach, niezdolną do szczerych i głębszych relacji.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |