opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Król Roger" i Karol Szymanowski we Wrocławiu

Wprawdzie ogłoszony uchwałą Sejmu RP rok Karola Szymanowskiego ma sporo okolicznościowych imprez, to wśród nich dzieła sceniczne wielkiego kompozytora niezbyt często zagoszczą w polskich teatrach. Wyjątkiem jest Opera Wrocławska, która od 2006 r. wystawia "Hagith", a od 30 marca br. włączyła do repertuaru operę "Król Roger".
Dyrektor Ewa Michnik poprzednio tę samą operę przygotowała i wystawiła w kościele Ojców Bernardynów z zespołem Opery Krakowskiej w 1982 roku. We wrocławskiej produkcji z charakterystycznym dla siebie pietyzmem przedstawiła warstwę muzyczną dzieła. Pod tym względem niesamowitą fantazją wyrafinowanych dźwięków niemal pieściła uszy premierowej publiczności. Muzyka wspaniale splatała się z warstwą wokalną tworzoną przez solistów oraz chór w tej operze mający kapitalne znaczenie. Orkiestra fascynowała różnorodnością barw, kolorystycznych odcieni i niuansów. One zaś jednoznacznie tworzyły atmosferę poszczególnych fragmentów akcji scenicznej. Ta część widowni, która jest wrażliwa na muzykę z łatwością chłonęła fragmenty monumentalne jak i pieszczotliwie delikatne brzmienia. Zaprezentowane koloryty muzyki bizantyjskiej, cerkiewnej, czy bardziej arabskie stylizacje pozwalały przeniesienie się w świat orientalnej dla nas średniowiecznej Sycylii z XII wieku.

Image

Całkowicie odmiennie, w zupełnie innym świecie znalazła się wizjonerska inscenizacja, którą opracował Mariusz Treliński. Do jego wizji dostosowali się pozostali realizatorzy w osobach: Boris Kudlička (scenografia) i Wojciech Dziedzic (kostiumy). Zatem w I akcie zamiast w Katedrze w Palermo, akcja toczy się wśród kilku rzędów krzeseł nie do końca kojarzących się z kościołem, ani też we wnętrzach bizantyjskiej (do dziś istniejącej), świątyni. O ile kompozytor na tło akcji wybrał wielkie sycylijskie przemieszanie kultur, to Treliński postawił na bliżej nie sprecyzowaną współczesność. Przedstawiciele bizantyjskiego kościoła – Archiereios i Diakonisa wystąpią w takich samych kostiumach jak i pozostali przedstawiciele chrześcijańskiej kultury. Taka wizja inscenizacyjna znacznie odbiega od stereotypu wielu poprzednich realizacji scenicznych "Rogera". Reżyser całkowicie zrywa ze wskazówkami inscenizacyjnymi kompozytora. Więc II akt nie będzie miał miejsca w arabskiej komnacie na zamku Rogera, lecz w pokoju z kanapami, jakie posiadamy we własnych mieszkaniach. Akt III w niczym nie przypomni ruin starożytnego greckiego teatru, sugerując że odbywa się wokół szpitalnego łóżka. Jako że libretto "Króla Rogera" w swej zamierzonej niejasności pozwala na dość dowolną interpretację symboli, tak reżyser skrzętnie to wykorzystał i skonstruował wyrazistą charakterystykę psychologiczną występujących postaci. W jego koncepcji mniejsze znaczenie ma sfera dramaturgiczno-sceniczna w odesłaniu do średniowiecza, lecz istotnym jest dzisiejszy świat i rzeczywistość z jaką na każdym kroku możemy się spotkać. Młody Pasterz nie przybędzie z gór w skórze koźlęcia aby w finale pokazać się przeistoczonym w Dionizosa. Od początku do końca będzie ubrany w białą tunikę.

Image

Premierowi soliści prezentowali zadowalający poziom wokalny. Przede wszystkim zachwycał odtwórca partii tytułowej, znakomity baryton – Andrzej Dobber. Urzekającej barwy sopranem czarowała Roksana – Aleksandra Buczek. Podobnie pozytywne wrażenia pozostawili po sobie Barbara Bagińska – Diakonisa i Radosław Żukowski – Archiereios. Z mieszanymi uczuciami odniosłem się do poprawnego śpiewu lecz zbyt lirycznym tenorem, (aczkolwiek o prawidłowej emisji), jakim dysponuje Rafał Majzner – Edrisi i do bardziej spintowego tenora, który posiada Pavlo Tolstoy – Pasterz. W moim przekonaniu dla spektaklu o wiele korzystniejszym byłoby, gdyby ci panowie zamienili się rolami.

Wilfried Górny

Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART