GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Hamlet" Thomasa w Opéra de Marseille
Strona 1 z 5 W marcu tego roku miałem w tym miejscu przyjemność opisywać zaprezentowaną w Opéra de Saint-Etienne inscenizację Hamleta Ambroise'a Thomasa. Zapowiadałem przy tej okazji kolejną realizację tego nareszcie wracającego do bieżącego repertuaru dzieła, tym razem przygotowaną w koprodukcji przez teatry operowe w Marsylii i Strasburgu. W Opéra de Marseille odbyła się właśnie premiera tej nowej inscenizacji, której nieprzeciętne walory artystyczne wzbudziły podziw krytyki muzycznej i entuzjastycznie reagującej publiczności. Należy się z tego cieszyć, albowiem Thomas, swojego czasu powszechnie uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli muzyki francuskiej, przez czterdzieści lat pełniący prestiżową funkcję członka Institut de France, wreszcie ceniony dyrektor Conservatoire de Paris, przez kilkadziesiąt lat był praktycznie nieobecny w świadomości bywalców placówek sztuki lirycznej. Dzisiaj francuski kompozytor jest znany głównie za sprawą dwóch dzieł operowych, Mignon i wspomnianego Hamleta, paradoksalnie przyjętych podczas ich prapremiery z dość dużą dozą powściągliwości.
To ostatnie dzieło wyruszyło na podbój scen Europy - i nie tylko - dopiero po roku 1870, czyli od momentu kiedy sam Hector Berlioz mocą swego autorytetu zaświadczył o wartości tej rozbudowanej do pięciu aktów, wymagającej dużej obsady wykonawczej i odpowiednich warunków scenicznych opery. Przy jej pisaniu Ambroise Thomas czerpał inspirację ze źródeł grand opéra i opéra-comique, co oczywiście wpłynęło na interesujące zróżnicowanie muzycznych środków wyrazu.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |