GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Atylla" Verdiego w Opéra de Marseille
Strona 3 z 5 Muzyczne walory rzeczonej opery, zawierającej chwytające za serce melodie, poruszające arie i porywające sceny chóralne, paradoksalnie powodują, iż istnieje tendencja do niedostrzegania jej rzeczywistych, głębszych wartości. Chodzi mianowicie o to, że pod skądinąd ciekawą do pilnego śledzenia warstwą odmalowywanych przez kompozytora i jego librecistę Temistocle'a Solera czysto ludzkich przeżyć, uczuć i namiętności kryje się tutaj niezwykle bogaty i wciąż aktualny temat ścierania się dwóch odmiennych światów: pogańskiego i chrześcijańskiego. Otóż wydaje się, iż to właśnie na tę problematykę Verdiowskiego Attyli starają się zwrócić uwagę autorzy nowej realizacji tego dzieła w Opéra de Marseille, w osobach reżysera Yvesa Coudray oraz dyrygenta Giuliano Carelli. Wymieniona placówka w przeszłości wystawiała już Attylę dwukrotnie (w 1978 i 1985 roku), za każdym razem z legendarnym José Van Damem w głównej roli.
Różnica pomiędzy tamtymi produkcjami, a obecnie pokazywaną realizacją polega jednak na tym, że teraz zdecydowano się na półsceniczną prezentację opery tzn. na rezygnację z tradycyjnej inscenizacji i ograniczenie jej do sprowadzonej do niezbędnego minimum gry aktorskiej, rozgrywanej na niemalże pustej przestrzeni scenicznej. Poszczególne miejsca akcji, a także klimaty i dramaturgiczne napięcia są jedynie zaznaczane za pomocą bardzo sprawnie i pomysłowo prowadzonej przez Philippe'a Grosperrina gry świateł. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |