opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Znakomity koncert zespołów Opery i Filharmonii Podlaskiej w Wilnie

 

Altowi powierzył kompozytor rolę wtórowania w tragedii Maryi, a więc musi się on dostosować do interpretacji proponowanej przez sopran i najczęściej występuje w duecie. Agnieszka Rehlis doskonale wpisała się w tę konwencję  wykonawczą, podkreślając nieco matowo, w tym przypadku, brzmiącym głosem, rozmiar smutku zawartego w łacińskiej sekwencji. Nieco inną koncepcję interpretacyjną, ale nie sprzeczną z duchem przedstawianego dramatu, lecz ukazującą go w innym wymiarze, miał Adam Kruszewski, który nie użalał się nad losem, nie bolał nad stratą, ale buntował się przeciw zaistniałej sytuacji, tak jakby ów sprzeciw zniwelować miał bezmiar i beznadziejność tragedii. Niezwykle trudna partia barytonowa wymaga zaiste bohaterstwa, a przede wszystkim świetnego warsztatu i potęgi głosu. Tylko najlepsi śpiewacy potrafią "przebić się" przez gęstą fakturę chóru i orkiestry w finale V części dzieła. Kruszewskiemu udało się to znakomicie.

Podkreślić też należy bardzo dobry występ chóru, w którego śpiewie, oprócz innych walorów, zwraca uwagę wzorowa dykcja, cecha jakże rzadko spotykana wśród polskich zespołów wokalnych. Orkiestra symfoniczna grała z zaangażowaniem i stylowo, chociaż do niej należała przede wszystkim pierwsza część koncertu. Wtedy bowiem muzycy, podobnie jak w przypadku kantaty Szymanowskiego, grając pod wodzą dyrektora naczelnego i artystycznego Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, wykonali utwór Andrzeja Panufnika (1914-91) Sinfonia Sacra oraz Suitę Es-dur Zygmunta Stojowskiego (1870-1946). Obydwa utwory skomponowane zostały poza granicami Polski, a mimo to, a może właśnie dlatego, na wskroś przesiąknięte są specyficznie polskim idiomem stylistycznym. Sinfonia Sacra, napisana w 1963 roku z okazji tysiąclecia chrześcijaństwa i państwa polskiego (Panufnik od 9 lat mieszkał już wówczas w Anglii), oparta jest na początkowym fragmencie Bogurodzicy i melodiach tzw. Godzinek. Jeszcze bardziej oczywiste nawiązania do źródeł muzyki polskiej zawiera Suita Stojowskiego skomponowana w Paryżu. Pierwsza jej część to wariacje na temat pieśni "Witaj, Królowo Nieba", a dwie następne wykorzystują rytmikę i melodykę tak popularnych tańców ludowych jak mazur i polonez. Pomijając wszelkie patriotyczne odniesienia, są to utwory po prostu dobrze napisane, pełne dźwiękowej wyobraźni (szczególnie Sinfonia Sacra), wymagające sprawnego i zgranego zespołu instrumentalnego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podlaskiej sprostała owym interpretacyjnym trudnościom. Marcin Nałęcz-Niesiołowski poprowadził ją z dbałością o szczegóły ale jednocześnie z szerokim oddechem i polotem. Szczególnie dobrze zaprezentował się kwintet smyczkowy, którego głębokiego i aksamitnego brzmienia w utworze Panufnika nie powstydziłaby się żadna z czołowych orkiestr europejskich.

Był to niewątpliwy sukces białostockich artystów. Szkoda tylko, że zawiodła promocja i koncert o tak ciekawym programie i na tak wysokim poziomie wykonawczym zgromadził zbyt mało publiczności, by wypełnić, pięknie położony w centrum starego miasta, budynek Filharmonii Narodowej w Wilnie.

                                          Agnieszka Lewandowska-Kąkol


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART