opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

XIX Festiwal im. Adama Didura w Sanoku

 

Boris Ejfman swoje choreografie wyprowadza z kontekstów literackich. Oniegin, po Mewie i Braciach Karamazow, jest kolejną baletową adaptacją wielkiej literatury rosyjskiej. Bohaterowie, wierni literackim pierwowzorom, w spektaklu Ejfmana żyją poza czasem, stając się na scenie reprezentantami postaw i idei nieprzemijających, lęków i konfliktów nieśmiertelnych.

Są jednocześnie zakorzenieni w swoim teraz, opowiadają, tańcząc, swoje własne historie, wyraźnie naznaczeni duchem epoki. Rzadko się zdarza, aby na scenie baletowej, poza librettem i całym bagażem jakości i ingardenowskich sensów naddanych, została przedstawiona synteza fragmentu dziejów - ten specyficzny  powiew romantyzmu, który w spektaklu Ejfmana przekłada się na wręcz podręcznikowy zapis. A wszystko to, nie zapominajmy, zatańczone, bez słów. A jak? - wiedzą tylko widzowie, którzy w porę kupili bilety na czwartkowe przedstawienie.

W piątek wieczorem muzyka odtwarzana była z płyt, za to na scenie zasiedli ulubieńcy festiwalowej widowni: Bogusław Kaczyński i Sławomir Pietras. Opowieści o Janie Kiepurze i Adamie Didurze, ich przyjaźni, wspólnych przedsięwzięciach, słabościach, talentach, sukcesach i drobnych wpadkach zebrało się tyle, że starczyłoby ich na opasłą książkę. Niewykluczone, że takowa powstanie, nad czym obaj zacni prelegenci debatowali już po zakończeniu oficjalnego spotkania, bardzo późnym wieczorem, bo wcześniej akcja ze sceny przeniosła się do garderób, gdzie publiczność tłumnie stawiła się, by jeszcze raz podziękować za spotkanie, wymienić uściski dłoni.

Zainteresowanie plenerowym przedstawieniem Strasznego dworu w sanockim skansenie przeszło najśmielsze oczekiwania i ponad tysiąc osób zjawiło się na widowni. Pogoda szczęśliwie dopisała, plenery do opery Stanisława Moniuszki przypasowały jak ulał, soliści, chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej zaprezentowały się znakomicie.

W niedzielę, ostatniego dnia festiwalu, najpierw na sanockim zamku redaktor Józef Kański wygłosił pogadankę, ilustrowaną archiwalnymi nagraniami, na temat wokalnych następców Adama Didura, wieczorem zaś odbył się Koncert Galowy. Zespół Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina, z udziałem gościnnie występujących solistów, zaprezentował operę, nazywaną perłą w swoim gatunku - Łucję z Lammermoor`u Gaetano Donizettiego. Urzekający, pełen dramatyzmu spektakl został wykonany perfekcyjnie, począwszy od oszczędnej, niezwykle pomysłowo przygotowanej scenografii, poprzez prowadzenie orkiestry, sceny chóralne, aż po mistrzowskie popisy wokalne i aktorskie. Rewelacyjnie zaśpiewane główne partie, zwłaszcza Łucji, w którą wcieliła się Karina Skrzeszewska, oraz Edgara (Siergiej Dobryszewski) sprowokowały publiczność do - jedynych w tym roku - owacji na stojąco. Opera Śląska w Bytomiu po raz kolejny dowiodła, że jej udział w festiwalu pod patronatem Adama Diura jest nie do przecenienia.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART