GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Der Rosenkavalier" Straussa w Opéra de Marseille
Strona 1 z 4 Spośród powstałych w XX wieku dzieł operowych niewiele jest takich, które cieszą się niezmiennie tak wielką popularnością i uznaniem jak Der Rosenkavalier (Kawaler z różą) Ryszarda Straussa. Paradoksalnie jednak niezwykle powierzchowna w gruncie rzeczy znajomość tej niezawodnej pozycji repertuaru większości szanujących się placówek sztuki lirycznej zazwyczaj ignoruje ukryte w niej wątki i sensy, treści i znaczenia. Po części wynika to z pozornie lekkiego, przeważnie przypisywanemu operetkom, charakteru tej - powstałej w wyniku niezwykle owocnej współpracy pomiędzy niemieckim kompozytorem i jego ulubionym librecistą Hugo von Hofmannsthalem - trzyaktowej opery. Jej narodziny musiały wywołać wśród ówczesnej publiczności i krytyki niemały zamęt i autentyczne zaskoczenie. Wszakże nikt nie podejrzewał, że po nasyconych szalonymi namiętnościami, niemalże chorobliwą histerią i trudnym do wytrzymania napięciem Salomé i Elektrze, talent Straussa może jeszcze zabłysnąć w dziele utrzymanym w diametralnie odmiennej estetyce, świadczącym o niewyczerpanej wyobraźni muzycznej i zdolnej do nieustającej odnowy inwencji twórczej jego autora.
Otóż zarówno libretto, jak i pozostająca z nim w pełnej symbiozie muzyka Kawalera z różą są przepojone duchem oper Mozarta, ale w żaden sposób ich nie naśladują, przywołują natomiast podobny jak u autora Wesela Figara klimat nostalgii i melancholii oraz snują poważną w gruncie rzeczy refleksję na temat upływającego czasu, ludzkich pragnień i natury prawdziwej miłości. Jeśli zaś akcja rzeczonego dzieła osadzona jest w realiach znajdującego się wówczas pod rządami Marii Teresy Wiednia z końca XVIII wieku, to dzieje się tak dlatego, że mamy tu do czynienia z próbą wskrzeszenia cennego symbolu pewnego kulturowego dziedzictwa i ratowania systemu wartości, który na oczach twórców omawianej opery ulegał stopniowemu, ale już nieodwołalnemu rozkładowi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |