GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWizję reżysera zweryfikują widzowie
Strona 1 z 2 W warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w połowie lutego odbyła się premiera zatytułowana Dwa słowa. Wystawiono dwie jednoaktówki: nie graną tutaj dawno Verbum nobile (1861) Stanisława Moniuszki i po raz pierwszy w Polsce - Przysięgę (Le serment -1955) Alexandre Tansmana, kompozytora francuskiego, który urodził się Łodzi (1897-1986), ale w 1919 roku wyjechał do Francji, gdzie przyjął obywatelstwo. W obydwu utworach chodzi o miłosne perypetie: w pierwszym o wypełnienie szlacheckiego słowa honoru - kończy się radośnie, w drugim - przysięgi danej mężowi przez żonę - tragicznie. Premierę przygotowano w szybkim tempie, gdyż poprzednia dyrekcja planowała wystawić w tym terminie Hrabinę Moniuszki, ale obecna zamieniła dzieło Moniuszki na inne i uzupełniła go dziełem Tansmana. Spektakl wyreżyserował Laco Adamik, który postanowił zmienić czas wydarzeń w obydwu utworach. Akcja rozgrywa się w monumentalnej, przytłaczającej współczesnej scenografii Barbary Kędzierskiej, w kawiarni pod nazwą Verbum nobile, która w drugiej części zamienia się w salę zamkową. Wizja nowego spojrzenia czy odczytania tych utworów zaprezentowana przez reżysera nie przekonuje mnie, gdyż nie udowodnił, że Verbum nobile to beztroska komedia, a Przysięga to wzruszający potrójny dramat. Widać tu brak pomysłu na rozegranie poszczególnych scen. Ciekawym zabiegiem było wprowadzenie postaci Narratora (świetny w tej roli Paweł Delong). Warto jednak podkreślić, że zarówno Moniuszko jak i Tansman stworzyli porywającą muzykę, której słucha się z przyjemnością.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |