opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-80.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Dialogi karmelitanek" Poulenca w Opéra d'Avignon

Według reżysera - czytamy to w programie przedstawienia - ów strach wynika w dużej mierze z faktu odrzucenia przez zmaterializowane społeczeństwa sakralnego wymiaru naszego życia, a takie dzieło jak Dialogi karmelitanek jest - jego zdaniem - w stanie przypomnieć nam wartość uniwersalnej modlitwy. W tym też duchu Auvray skonstruował swoją inscenizację, której podstawowymi cechami są prostota, surowość, a nawet pewna ascetyczność pozwalająca widzowi skoncentrować się na istocie zawartego w tej niemalże mistycznej operze, a skierowanego również do ludzi niewierzących, przesłania. Szare i ruchome plansze służą do tworzenia kolejnych miejsc akcji, a minimalistyczna scenografia nie odwraca naszej uwagi zbędnymi tutaj "atrakcjami" wizualnymi i tym bardziej pozwala docenić subtelnie ustawioną i przemyślaną w każdym szczególe grę aktorską wszystkich wykonawców.

Image

Często wystarcza zaledwie jedno spojrzenie, delikatnie zarysowany gest czy postawa ciała, aby przekazać nam silne emocje, wewnętrzne zmagania i rozterki poszczególnych protagonistów. Jedynym zdecydowanie się wyróżniającym elementem plastycznym jest tutaj skupiający na sobie od czasu do czasu jasną wiązkę światła krzyż, pod którym karmelitanki podejmują ślub męczeństwa. Kiedy śpiewające Salve Regina siostry odważnie wstępują w rytmie odmierzanego równym rytmem marsza na gilotynę, co jest w omawianej inscenizacji sugerowane przekraczaniem znajdujących się z boku sceny drzwi, przedstawienie wznosi się na poziom uduchowienia, który wywołuje na widowni całkowitą, pełną skupienia i wyczuwalnego wzruszenia ciszę. ¬ródłem owych niemalże mistycznych uniesień jest także poruszająca, wierna w każdym szczególe dziełu Poulenca interpretacja dyrygenta Jean-Yvesa Ossonce'a, pod którego batutą Orchestre Lyrique de Région Avignon-Provence ujmuje szlachetnym i przejrzystym brzmieniem wszystkich grup instrumentalnych, ekstatycznymi wzlotami lub pełnymi ukojenia i nadziei fragmentami, paroksyzmami cierpienia lub przesiąkniętym patosem, lecz już jakby zwiastującym niebiański spoczynek finałem. To bezbłędne wyczucie dramaturgiczne dyrygenta w połączeniu z wyrównaną i świetnie porozumiewającą się obsadą wokalną oraz natchnioną wizją sceniczną reżysera składają się na wydarzenie artystyczne o wprost niewiarygodnej sile oddziaływania na widza.

                                                                       Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART