opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zapomniane primadonny II

Od tej właśnie śpiewaczki rozpoczęła się bogata historia polskich występów na scenie La Scali w Mediolanie. Sukces jaki odniosła w mediolańskim teatrze sprawił, że stała się śpiewaczką pilnie poszukiwaną, zapraszano ją do Budapesztu, Wiednia, Berlina, Brukseli i Wenecji oraz Rzymu. Szczególnie ceniono ją za wybitną kreację tytułowej bohaterki w operze Donizettiego. Zresztą bohaterki oper tego właśnie kompozytora stanowiły zdecydowaną większość partii jakie miała w repertuarze. Przyznać też należy, że Leśniewska była pierwszą polską śpiewaczką, która z pełnym powodzeniem występowała na zagranicznych scenach operowych. Jej starsza siostra Magdalena również była śpiewaczką. Najczęściej występowała w Wilnie i Kownie.

Równo dziesięć lat po debiucie w Mediolanie, kiedy Opera Warszawska miała poważne kłopoty ze śpiewakami, Maurycy Krasowski w tym samym "Kurierze" pisał: "Pisma nasze periodyczne niejednokrotnie wspominały o nadzwyczajnych powodzeniach w Wiedniu, Węgrzech i Włoszech panny Leśniewskiej; bez wątpienia artystka ta przeszła już zenit swojego świetnego i błyszczącego zawodu, lecz jeżeli jest nawet przy schyłku takowego, jeszcze dla naszej sceny ogromne oddać może przysługi."

Po zakończeniu kariery artystka nie wróciła do kraju, pozostała we Włoszech, gdzie zmarła w 1882 roku.

Ze Lwowa na sceny świata

Teresa Arkiel, obdarzona przez naturę znakomitym sopranem dramatycznym, urodziła się w 1861 roku we Lwowie, i w tym mieście się kształciła i tutaj debiutowała w 1884 roku jako Walentyna w Hugonotach. U schyłku kariery w 1898 roku wróciła do Lwowa jako Elza w Lohenginie, po tym występie w "Wiadomościach Artystycznych" napisano: "Bez nerwowego drgania powiekami i dziwacznego przysiadywania ku ziemi (co miało dać wyraz trwogi), wyszłaby gra artystki poważnej i szlachetnej." A jednak Arkiel cieszyła się w swoim rodzinnym mieście niezwykłym uwielbieniem bywało, że po szczególnie udanym przedstawieniu zachwycona publiczność wyprzęgała konie z jej powozu i sama zawoziła ją do hotelu.

W latach 1884 - 1886 występowała w Krakowie, od 16 kwietnia 1885 roku podziwiano ją w Operze Warszawskiej. Zaraz po tych występach wyjechała do Pragi, gdzie w latach 1886 - 1887 była cenioną solistką Národni Divadlo. Debiutowała tam 24 kwietnia 1886 roku jako Dolores w operze Vlast (Ojczyzna) Emile Paladilhe. Następne partie to: Walentyna w Hugenotach (29 maja), tytułowa Aida (2 czerwca) i Małgorzata w Fauście (5 czerwca). W sumie zaśpiewała 16 partii, w blisko 70 przedstawieniach, w tym tytułową Normę oraz  Selikę w Afrykance Meyerbeera, Elzę w Lohengrinie Wagnera i Donnę Annę w Don Giovannim Mozarta, Alicję w Robercie Diable Meyerbeera. Szczególne uznanie przyniosła jej kreacja Milady w Daliborze Smetany. Krytycy niemal jednogłośnie podkreślali, że: "sopran Arklovej był silny z dramatycznym akcentem, dźwięczny we wszystkich rejestrach." Podziwiano też jej nieomylną intonację i śmiałe atakowanie wysokich tonów. Praga była dla tej śpiewaczki pierwszym etapem zdobywania świata, w którym szybko wyrobiła sobie markę doskonałej artystki, o którą zabiegali dyrektorzy najważniejszych teatrów. Praskie sukcesy pozwoliły Teresie Arkiel wypłynąć na międzynarodowe wody.

Zaczęła od Teatro Real w Madrycie, później był Wiedeń, Lizbona, Budapeszt, Barcelona. Wreszcie mediolańska La Scala, gdzie 29 grudnia 1891 rozpoczyna występy jako Wenus w po raz pierwszy wystawionym tutaj Tannhäuserze Wagnera. 5 stycznia 1892 roku pojawia się jako tytułowa Norma Belliniego, by od 15 lutego zachwycać jako Desdemona w Otellu Verdiego, mając za partnerów Giovaniego De Negri (Otello) i Victora Maurela (Jagon). Oklaskiwano ją w La Scali przez trzydzieści dwa wieczory.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART