opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncertowa wersja "Roberto Devereux" Donizettiego w Opéra de Marseille

Roberto Devereux jest typowym przykładem włoskiej opery historycznej z XIX wieku, choć przedstawione w libretcie wydarzenia i charaktery mijają się znacznie ze znaną z przekazów rzeczywistością.  Warto zresztą podkreślić, że kompozytor nie tylko odmalowuje w tej operze stany ducha bohaterów - co do tej pory było przecież popularnym zabiegiem - ale także ukazuje tych ostatnich we wpływającym na ich życie kontekście polityczno-historycznym, koncentrując się przede wszystkim na tragicznych losach połączonej pierwotnie więzami przyjaźni czwórki protagonistów.

Image

W tak zaplanowanej konstrukcji dramaturgicznej zarówno drugoplanowe, mało istotne postaci, jak i bardzo rzadko interweniujący chór, nie odgrywają praktycznie żadnej interesującej odbiorcę roli. Na zintensyfikowanie dramatu wpływa zaś jeszcze ograniczenie do minimum miejsc akcji, która rozgrywa się jedynie w galerii pałacu Westminsteru, apartamentach księżnej Nottingham i usytuowanej w londyńskiej wieży celi Roberta, oczekującego na fatalny moment wykonania wyroku. I tak oto ta praktycznie ostatnia już w twórczości Gaetano Donizettiego opera seria jawi się nam jako wysoce oryginalne i nietypowe dzieło, za pomocą którego włoski kompozytor ujawnił swój nieprzeciętny temperament dramaturgiczny i zdolność wniesienia cennego wkładu do odnowienia gatunku lirycznego.

Image

Dziwić zatem może fakt, że ta ciesząca się natychmiastowym i twałym sukcesem opera wciąż jeszcze za rzadko pojawia się w bieżącym repertuarze teatrów, których pewną nieśmiałość w sięganiu po tę ze wszech miar interesującą partyturę można wytłumaczyć tylko cechującymi ją niezwykle wygórowanymi wymaganiami wokalnymi. Dobrze się zatem stało, że Roberto Devereux pojawił się teraz w Operze w Marsylii, wprawdzie w wersji koncertowej, ale przecież, ze względu na opisaną wyżej charakterystykę dzieła, w niczym nie umniejsza to rangi owego wydarzenia artystycznego, a wręcz przeciwnie, pozwala w może jeszcze pełniejszy sposób delektować się jego bogatą warstwą muzyczną. Tym bardziej, że kierujący placówką w Marsylii Maurice Xiberras postarał się o skompletowanie do tej realizacji możliwie jak najlepszej obsady wykonawczej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART