opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Joanna Kurkowicz powraca do Bacewiczówny w wielkim stylu

Joanna Kurkowicz dała się poznać jako wyśmienita interpretatorka dzieł skrzypcowych Grażyny Bacewicz, a jej płyta z koncertami nr 1, nr 3 i nr 7 - wydana przez wytwórnię Chandos w 2009 - zdobyła uznanie międzynarodowej krytyki. Nim jednak artystka rozpoczęła światową karierę, studiowała w Poznaniu w klasie Jadwigi Kaliszewskiej. Później przeniosła się do USA, by kontynuować naukę u Charlesa Tregera, zwycięzcy IV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, w Amherst w Massachusetts. Dziś, oprócz rozwijania kariery solistycznej, pełni także funkcję koncertmistrza Filharmoników Bostońskich oraz Berkshire Symphony.

Image

Niedawno ukazał się drugi jej album z koncertami Bacewiczówny. Znalazły się na nim koncerty nr 2 (skomponowany w 1945), nr 4 (1951) i nr 5 (1954), a więc do zamknięcia całego cyklu potrzeba by jeszcze rejestracji VI Koncertu, niemniej ten nigdy nie został wydany drukiem. Prezentowane nagrania to światowe premiery fonograficzne. Wiolinistce towarzyszy Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Łukasza Borowicza. Płyta trwa osiemdziesiąt jeden minut.

Wykonania Joanny Kurkowicz i partnerującego jej zespołu są świeże i spontaniczne. Ich świeżość wynika ze sterylnej realizacji dźwięku. Wszystko brzmi tu niezwykle czysto: orkiestra urzeka precyzją budując różne plany dźwiękowe, a solistka gra soczyście. Jej Pietro Giovanni Guarneri z 1699 raz bywa delikatny jak puch, kiedy indziej ostry jak brzytwa. Brzmi ponuro i jest sprężysty: w ustępach szybkich przywodzi na myśl śmiercionośny łuk Apollona, a w miejscach lirycznych - łuk Erosa, tryskający emocjonalnym żarem, ale szorstki. Z kolei spontaniczność zawdzięczamy kreatywności artystki. Jej kluczem do utworów Bacewiczówny jest bogata, zróżnicowana ekspresja i operowanie kontrastami; śpiewność kantylen przeciwstawia się energicznej realizacji miejsc motorycznych. A zatem, otrzymujemy Bacewiczównę przyodzianą w nową suknię, skłaniającą do refleksji i - co najważniejsze - będącą alternatywą dla ogranych koncertów romantycznych. Polecam!

                                                                                           Maciej Chiżyński

Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART