opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

91 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Romeo i Julia" Charles'a Gounoda w Opéra de Marseille

Przypomniana w Marsylii inscenizacja Arnauda Bernarda potwierdza wszystkie swoje - chwalone już w Lozannie - walory: zgodność warstwy wizualnej z dyskursem muzycznym, położenie akcentu na brutalność rzeczywistości, w której rozgrywają się opowiadane wydarzenia, a zrezygnowanie z powierzchownych i ckliwych sentymentalizmów. Jeszcze raz też zdają egzamin przybliżające się do naszych czasów kostiumy Bruno Schwengla i ograniczone do niezbędnego miniumum dekoracje tego samego twórcy. Godną podkreślenia zaletą koncepcji scenograficznej jest moim zdaniem przede wszystkim to, że pozostawia ona wykonawcom dużo wolnej przestrzeni scenicznej, którą muszą oni wypełnić swoją osobowością, grą sceniczną i śpiewem. Nic tutaj nie odrywa naszej uwagi, nie rozprasza, koncentrujemy się bowiem na tragicznych losach rozbijającej się o dzielącą obie rodziny nienawiść miłości.

Image

Partię Romeo śpiewa - podobnie jak w Lozannie - dwudziestoośmioletni i pochodzący z Rumunii tenor Teodor Ilincai, którego głos stale się rozwija, nabiera szlachetnego zabarwienia i pewności technicznej (na przykład bezbłędna interpretacja arii Ange adorable i Ah, lève-toi, soleil) . Młody artysta tak bardzo się angażuje w kreowaną rolę i czerpie tak wielką radość z muzykowania, że czasami jest zmuszony stosować samokontrolę, aby zbyt silny wolumen dźwięku nie zakłócał równowagi całego wykonania. Taki jest jednak przywilej młodości, dzięki której Ilincai czyni budowaną przezeń postać tak bardzo poruszającą i wiarygodną. Obok niego występuje, znana już melomanom na niemalże całym świecie, włoska sopranistka Patrizia Ciofi, której dziewczęca, cierpiąca, wszak z nieprawdopodobną determinacją walcząca o swoje szczęście Julia nie może żadnego słuchacza pozostawić obojętnym. A przecież ta rola wymaga najwyższej próby umiejętności wokalnych, rozpiętych pomiędzy lekką, wirtuozowską i plastyczną wirtuozerią z jednej strony, zaś z drugiej - solidną, "gęstą" dramaturgią. Wszak Patrizia Ciofi to prawdziwa profesjonalistka, która każdym gestem, ruchem czy spojrzeniem odmalowuje sylwetkę psychologiczną tej mitycznej postaci, unikając zarazem jakiegokolwiek przerysowania, popadania w patos i nadmierną ekspresję. Tym większy wzbudza to szacunek, że włoska artystka, niezależnie od imponującego już dorobku w zakresie sztuki lirycznej, śpiewa rolę Julii po raz pierwszy w swej karierze. Obok wymienionej dwójki podobają się też Isabelle Vernet (Gertruda), Nicolas Testé (Brat Laurenty), Pierre Doyen (Merkucjo) i Bruno Comparetti (Tybalt). Ponadto duże wrażenie wywiera doskonały występ pochodzącej z Portugalii Eduardy Melo obsadzonej w "spodenkowej" roli sprytnego Stefano, przypominającego pod pewnymi względami mozartowskiego Cherubina.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART