opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Nowe nagrania Filharmonii Narodowej

Credo Krzysztofa Pendereckiego

To potężne, monumentalne dziewięcioczęściowe dzieło, którego europejskie prawykonanie miało w Krakowie w 1998 roku, pod kierunkiem Helmutha Rillinga prowadzącego Międzynarodową Akademię Bachowską ze Stuttgartu, miało być częścią mszy. W trakcie pracy rozrosło się jednak do 50 minut i kompozytor uznał, że stanowi zamkniętą całość. Do jego wykonania potrzebny jest olbrzymi aparat orkiestra symfoniczna, pięć głosów solowych, rozbudowany chór mieszany i chór chłopięcy. Mimo stawianych wymagań jest ten utwór jednym z najczęściej wykonywanych dzieł swojego twórcy. Już w październiku 1999 roku prezentowano je we Lwowie w ramach V Festiwalu Muzyki Współczesnej "Kontrasty". 

Image

Mimo stosunkowo niedługiego czasu od prawykonania Credo doczekało się już trzykrotnego  nagrania. Pierwszego dokonał Helmut Rilling, drugie firmował Kazimierz Kord. Trzecie najnowsze wyszło z pod batuty Antoniego Wita, który zaprosił do współpracy przy jego realizacji grono wybitnych muzyków: Iwona Hossa (sopran I), Aga Mikołaj (sopran II), Ewa Wolak (alt), Rafał Bartmiński (tenor) i Remigliusz Łukomski (bas), solistom towarzyszy Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej oraz Warszawski Chór Chłopięcy. Chory przygotowali: Henryk Wojnarowski (filharmoniczny) i Krzysztof Kusiel-Moroz (chłopięcy).

Penderecki, jak zawsze, w mistrzowski sposób wykorzystuje w tym dziele brzmienie chórów, solistów i poszczególne grupy instrumentów orkiestrowych. Wit w równie mistrzowski sposób to wszystko wyeksponował budując efektownie dramaturgię całego wykonania uwzględniającego jego monumentalny charakter i wyjątkowo skupiony dramatyczny klimat. Już otwierający dzieło chór Credo in unum Deum i rozwijające się na jego tle głosy solistów są doskonałym wprowadzeniem w atmosferę całego utworu. Każda następna część jest tego potwierdzeniem. Ewa Wolak ciemnym brzmieniem prowadzonego z pełną swobodą głosu ujmuje w Et incarnatus est (cz. III). Pięknie brzmi kwintet głosów solowych w Cruciffixus (cz. IV), w Crucem tuam adoramus, Domine (cz. V), można podziwiać przejmującą ekspresję śpiewu Agi Mikołaj. Obie te części są zarazem popisem pięknego nasyconego brzmienia chóru chłopięcego.

Płyta zawiera jeszcze nagranie bardzo rzadko wykonywanego utworu Cantata in honorem Almae Matris Universitatis Iagellonicae z 1964 roku.

                                                                               Adam Czopek


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART