GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFrancja: XXI Festiwal "Sinfonia en Périgord"
Strona 8 z 9 Zachowane do naszych czasów świadectwa zwracają uwagę na fakt, że rozbudowana, wręcz monumentalna, polifoniczna msza Striggio była wykonywana zgodnie z zasadą dźwiękowej przestrzenności, toteż nie należy się dziwić, że pochylający się nad tą odtworzoną dzięki staraniom Visse'a partyturą Hervé Niquet postanowił ją przedstawić na Sinfonia en Périgord zgodnie z tymi historycznymi źródłami. Muzycy Le Concert Spirituel przemierzyli wolnym krokiem całą świątynię, od chóru aż do nawy głównej, gdzie podzieleni na cztery odrębne zespoły zaprosili publiczność do udziału w natchnionym misterium lub w muzycznej celebracji o religijno-duchowym wymiarze, zwracającej uwagę na chrześcijańską perspektywę nadziei, wiary i zbawienia. Jednym z wydarzeń, które zostały nagrane, przez francuską stację radiową France Musique, w celu jego późniejszej retransmisji na antenie, był koncert znanego także i w naszym kraju ansamblu Le Parlement de Musique pod dyrekcją Martina Gestera i z udziałem trójki solistów (Marilia Vargas - sopran, Michiko Takahashi - sopran i świetna mezzosopranistka Lidia Vinyes Curtis) oraz dziewczęcego chóru z Bretanii pracującego pod kierunkiem Jean-Michela Noëla. Miło też było odnotować obecność wśród instrumentalistów tego zespołu małżeństwa skrzypków z Polski: Martyny i Adama Pastuszka, grających na codzień w poznańskim zespole Arte dei Suonatori. Otóż Gester przyjechał do Opactwa w Chancelade z programem "Nieszpory na Wniebowzięcie Matki Boskiej, Wenecja 1744", obejmującym utwory Nicoli Porpory (Laudate Pueri, Nisi Dominus, Laetatus sum, Salve Regina, Lauda Jerusalem) i Antonio Vivaldiego (Concerto a quattro), w których interpretacji, niezależnie od jej licznych walorów, brakowało mi jednak, szczególnie z winy wyraźnie zestresowanych obecnością mikrofonów dwóch sopranistek, modlitewnej żarliwości i muzycznej wnikliwości. David Théodorides stara się odkrywać przed przybywającymi z Francji i całej Europy słuchaczami znajdujące się w okolicy Périgueux miejsca i obiekty, które ze względu na swoją historyczną przeszłość i atrakcyjność mogłyby gościć niektóre z festiwalowych koncertów. Tym razem wybór szefa omawianej manifestacji padł na wyjątkowo malowniczo położony Zamek de la Chapelle Faucher, na którego dziedzińcu wymienieni już wyżej wybitni muzycy: Jay Bernfeld (viola da gamba) i Mike Fentross (teorba) zaproponowali program streszczony w haśle "La voix de Dubuisson...dans l'oreille de Marin Marais" (Głos Dubuissona...w uchu Marina Marais).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |