opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

90 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Roberto Devereux", czyli nie tylko sprawa szalika

W którymś momencie na sekundę wybił się głosowo Sir Gualtiero Raleigh - Adam Palka, ale to był tylko epizod - ciężar całej opery spoczywał na czwórce wykonawców, natomiast chór operowy, najczęściej dzielony na część męską i część żeńską stanowił w zasadzie tylko dźwiękową (i wizualną) dekorację dla popisów solowych lub duetów. Zasługą ukraińskiego dyrygenta Andriya Yurkevycha - często występującego z główną gwiazdą koncertu - było to, że prowadząc orkiestrę nie pozwolił ani na chwilę zachwiać równowagi brzmienia, która zagroziła by solistom.

Image

Trzeba w końcu powiedzieć parę słów o kreacji Edity Gruberowej. Artystka całą swoją postawą i obecnością na scenie potrafiła natychmiast przekonać słuchaczy, że jest królową, w przenośni i rzeczywistości. To jej arie, jej recytatywy, jej udział w ansamblach tworzył tkankę dramaturgiczną koncertowego wykonania opery. Choć polski tekst libretta można było śledzić na wyświetlaczu, ale równie dobrze można było odczytać sens intrygi patrząc na jedną tylko śpiewaczkę - Editę Gruberową. Kreacja Królowej Elżbiety świadczyła o ogromnym  doświadczeniu i talencie muzyczno-wokalnym artystki. Także brzmienie jej kryształowo czystego głosu w koloraturach mogło zachwycać i oszałamiać. Zwłaszcza zjawiskowe były jej gwałtowne przejścia do piana, pięknie zaokrąglonego, aksamitnego, brzmiącego. Wydaje się jednak, że artystka zbyt dużo ryzykowała próbując niektórych wysokich fermat na forte, zdarzały się tu bowiem pojedyncze nuty odbiegające od absolutnej doskonałości. Wydaje się jednak, iż niewiele jest w Polsce śpiewaczek, które mogłyby wypaść w tej partii równie dobrze - chyba tylko Joanna Woś jest dziś do tego zdolna.

                                                                      Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART