opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Roberto Devereux", czyli nie tylko sprawa szalika

Głównym powodem zorganizowania trwającego trzy godziny z przerwą koncertu na operowej scenie był gościny udział pierwszej gwiazdy światowego bel canta Edity Gruberovej, która do Warszawy zawitała już drugi raz. Fakt, że zdarzyło się to raczej w końcowej sekwencji jej wspaniałej kariery miał tu pewnie zasadnicze znaczenie. Towarzyszyli jej śpiewacy zagraniczni i krajowi, a główną partnerką okazała się nasza świetna mezzosopranistka Anna Lubańska. Można śmiało powiedzieć, że był to wspaniały popis jej wielkiej sztuki wokalnej i tylko fakt, że trudniejszą rolę miała jej sceniczna rywalka Edita Gruberowa w roli królowej Elżbiety nie pozwala powiedzieć, że to właśnie na Annę Lubańską  zwrócone były oczy wszystkich słuchaczy.

Image

Byłoby niesprawiedliwością uznać, że operowy koncert z udziałem wielkiej gwiazdy bel canta był porażką. Wręcz przeciwnie - był sporym sukcesem z długą, stojącą owacją dla wykonawców. Uprzejmość wobec gościnnie występującej sopranistki nie pozwoliła jednak organizatorm koncertu na zastosowanie swoistego testu głośności braw:  każdy z wychodzących po kolei na scenę odbiera swoją porcję, która nie zawsze oddaje pozycję śpiewaka w hierarchii zawodowej. Na scenie Teatru Wielkiego do takiej konfrontacji nie doszło - osobne ogromne owacje odebrała na scenie Edita Gruberowa, osobno zaś długa kolejka jej partnerów, spośród których zdecydowanie wyróżniała się mezzosopranistka

Anna Lubańska. Dobrą kreację wokalną zaprezentował też jej sceniczny małżonek, baryton Sangmin Lee w partii Księcia Nottingham - było to śpiewanie pod względem emisyjnym bez zarzutu, silne i czyste, choć ani w barwie głosu, ani sposobie jego prowadzenia nie można było dostrzec cech wielkiej indywidualności. Tenor Zoran Todorovich w tytułowej roli Roberta Devereux pokazał swój dobrze prowadzony głos, który w trudniejszych miejscach jest trochę forsowany, co ma pewien, na szczęście niewielki wpływ na estetykę i intonację. Z pozostałej grupy wykonawców ról drugoplanowych - Mateusz Zajdel - Adam Palka - Patryk Rymanowski nikt nie wyróżnił się negatywnie, ale też nie było wiele okazji, aby któryś z panów mógł coś "zepsuć".


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART