GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Madama Butterfly” w Kopenhadze: zaplątana w pętle czasu
Strona 3 z 3
Amerykańscy rodzice też się pętają po scenie (i muzeum), nie są jednakowoż obecni przez cały czas. Zupełnie nie wiadomo dlaczego wszyscy noszą stroje z lat 50-tych, tam więc sama akcja opery ma się odbywać w latach 20-tych. Opera Pucciniego miała premierę w roku 1904, historia, której dotyczy, pochodzi z drugiej polowy XIX wieku. Na co jest nam potrzebne to przesunięcie czasowe?
Powoduje ono jedynie dystansowanie się do akcji i dokonuje gwałtu na warstwie wizualnej opery. W jednej ze scen Cio-cio-san występuje dobrze podpita, w sukience, w jakiej tańczyło się charlestona, co ma ilustrować jej chęć asymilacji z dominującą kulturą Zachodu. Osobiście poradziłam sobie z młodzieńcem i innymi statystami, po prostu ignorując ich.
To, że opera, pomimo dziwactwa koncepcji, mimo wszystko przemówiła do mnie, jest zasługą genialności muzyki Pucciniego, doskonałej Karah Son (z Korei) w roli tytułowej, wspaniałego chóru i włoskiego dyrygenta (Paolo Carignani). Reżyser zużył tak wiele energii na detale scenografii (gabloty z rekwizytami poruszały się po scenie bez ładu i składu), że zabrakło mu już energii na instrukcję śpiewaków, którzy, pozostawieni samym sobie, radzili sobie, jak tylko mogli, popadając (jak to było w przypadku Evana LeRoy Johnsona w roli Pinkertona) w marazm i statyczność. Duńscy recenzenci w większości okrzyknęli przedstawienie wydarzeniem roku, przydzielając mu wielką ilość gwiazdek i serduszek. Eva Maria Jensen |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |