GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ nabożnej czci do słowa… – Opera Rara 2024
Strona 3 z 3
Skądinąd tureckość środowiska akcji nie znalazła odzwierciedlenia w muzyce, bo trudno uznać by miało temu służyć wprowadzenie cymbałów do orkiestrowej obsady (Spółdzielnia Muzyczna). Ten koloryt zapewnić mógłby flet ney, towarzyszący mistycznym ceremoniom bractwa wirujących derwiszy, czy strunowe kemençe, a także przyozdobienie śpiewu charakterystycznymi melizmatami.
Mieliśmy właściwie do czynienia z wykonaniem na wpół scenicznym (Marcin Chlanda ). Soliści umieszczeni zostali na platformie zawieszonej nad instrumentami perkusyjnymi na proscenium Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Osłonięci materią, gdy przychodziła na nich kolej, wydobywani byli z mroku za sprawą padających snopów światła z reflektorów.
Swe partie wykonywali stojąc nieruchomo za pulpitami z nutami, a więc zachowywali swoisty dystans względem akcji, udzielając postaciom głosu, ale nie do końca się z nimi utożsamiając. A co za tym idzie i czynnik teatralny pozostawał statycznym. Moje rozczarowanie wzięło się z faktu, że uważam Aleksandra Nowaka za jednego z najwybitniejszych kompozytorów operowych obecnej doby nie tylko w skali polskiej, ale szerszej, światowej. Być może wpływ na ostateczny kształt, a co za tym idzie wrażenie miało, że do tej pory kompozytor współpracował z Markiem Mosiem i jego tyską orkiestrą „Aukso”, którzy świetnie rozumieją naturę jego muzyki? Może więc dobrze się stało, że z przyczyn finansowych nie doszło do prapremiery w ubiegłym roku, podczas obecności Pamuka, bo mógł poczuć się jednak zawiedziony ostatecznymi rezultatami? Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |