GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ nabożnej czci do słowa… – Opera Rara 2024
Strona 2 z 3
W bardziej urozmaicony i oryginalny sposób pomyślane zostały ustępy z udziałem chóru (Polskiego Radia w Krakowie) umieszczonego na paradyzie (jaskółce). Do nich zaliczyć należy lament a cappella po zabójstwie malarza Enişte, ojca Şeküre, Ach! mój smętku, ma żałości pod koniec pierwszego aktu, czy sonorystyczny, wykorzystujący efekty onomatopeiczne w następnym Ha, ha, ha!.
Najbardziej wokalny charakter posiada utrzymana w wysokiej tessyturze tenorowa partia Czarnego (Bartosz Gorzkowski), powracającego ukochanego tytułowej bohaterki (Aleksandra Żakiewicz), a wypędzonego przez jej ojca. Pod wpływem jego obecności śpiewność i jej się udziela (monolog Şeküre Nie rozumiem mego serca i ich duet Minęło tyle czasu pod koniec). Medium, poprzez które ożywają fabularne zdarzenia, stanowi demoniczny meddah, czyli turecki rapsod (odpowiednik słowiańskiego bajarza z XVI Lekcji paryskich wykładów Adama Mickiewicza).
Jego rola przeznaczona została na głos kontratenorowy z bardziej pomysłowo pomyślaną orkiestrą, zwłaszcza gdy występuje on pod postacią kobiety i psa (ostinata i niepokojące tremola skrzypiec, artykulacja col legno). Fragmentom z jego udziałem towarzyszą projekcje partytury, a jego wykonawca Jan Jakub Monowid nie po raz pierwszy występuje w operach Nowaka (na przykład w ahat ilī - siostra bogów). Może rozwiązaniem byłaby obecność języka tureckiego z jego harmonią samogłoskową, z czym wiązałby się efekt brzmieniowej osobliwości. Różne mowy, w tym martwe, pojawiły się zresztą w wyżej wymienionym dziele. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |