GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDobber, Tokarczyk i Herody
Strona 3 z 3
Początkowo miałem zastrzeżenia względem chóru, brzmiącego nieco anemicznie, a jest to opera, w której odgrywa on kluczową rolę. W swoim koronnym i popisowym numerze okazał się już w pełni zadowalający. Od kilku miesięcy orkiestrę Opery Śląskiej prowadzi Tomasz Tokarczyk. I wystarczył ten okres pracy z zespołem, by poczynił on ogromne postępy i grał jak odmieniony.
Mam skalę porównawczą, bo byłem na Nabuchodonozorze w marcu i wtedy występ orkiestry pozostawiał wiele do życzenia. Podziw budzi niezawodna intonacyjnie blacha, ale i figuracje drzewa na tle smyczków dostarczają wiele satysfakcji. Dyrygent nadał orkiestrze prawdziwie symfoniczne brzmienie, przy czym wolne od hałaśliwości, o którą nietrudno w przypadku Verdiowskiej instrumentacji.
Dostarczał w ten sposób solidnego oparcia śpiewakom i chórowi, jednocześnie nie przykrywając ich głosów, a także czytelnie kształtował dramaturgię całości. Inscenizacja Laco Adamika wydaje się staroświecką, zwłaszcza za sprawą kostiumów, swym naiwnym historyzmem nieodparcie kojarzących mi się z Herodami, tradycyjnymi obrzędami bożonarodzeniowymi z okolic Krakowa lub misteriami pasyjnymi w Kalwarii Zebrzydowskiej. Tego rodzaju wrażenie dodatkowo potęguje zestawienie ich z nowoczesną, świetlną dekoracją (scen. Jan Bernaś), w scenie porażonego boskim gromem Nabuchodonozora bijącą po oczach i oślepiającą publiczność. Lesław Czapliński
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |