opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Saksofon dobry na wszystko

Transkrypcje popularnych utworów na różne instrumenty mają „dwojaki” cel. Rozszerzają repertuar dla wykonawców, a także pozwalają spojrzeć na dobrze znaną muzykę z oryginalnej, niecodziennej perspektywy. Oba z tych przypadków prezentuje nowa płyta Acte Préalable zawierająca Polskie Miniatury-Styl Romantyczny w transkrypcji na saksofon z fortepianem. Saksofonistą jest tutaj doświadczony muzyk i popularyzator gry na tym instrumencie Dariusz Samól, zaś pianistki są dwie, obie współpracujące z solistami na Akademii Sztuki w Szczecinie, Ewa Ruszała i Urszula Szyryńska. Dobór romantycznych miniatur jest różnorodny i interesujący, bo choć mamy tu najbardziej melodyjne utwory skomponowane przez polskich twórców, to pochodzą one z różnych okresów w historii muzyki, z romantyzmu, postromantyzmu, ale także modernizmu. Nad wszystkim jednak dominuje charakterystyczny, wibrujący i „lejący się” dźwięk saksofonu, który jednak ogromną karierę zrobił w muzyce jazzowej i popularnej, a do tzw. klasyki trafiał sporadycznie. 

 

 CD Saol

 

W zależności od charakteru utworu i skali instrumentu solowego, który ma zastąpić saksofon Dariusz Samól gra albo na jego wersji sopranowej lub altowej. Przykładem niech będzie najdłuższy utwór na płycie, już nie miniatura, ale rozbudowana forma – Andante et Rondo alla Polacca op. 42 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Ten miły dla ucha kawałek z dominującym rytmem polonezowym w oryginale skomponowany na flet z orkiestrą, jest dostosowany do możliwości wykonawczych doskonałego flecisty, więc zagranie typowych fletowych figuracji na saksofonie sopranowym stanowi nie lada sztukę. Inny przykład stanowi transkrypcja słynnej Legendy op. 17 Henryka Wieniawskiego w oryginale napisanej na skrzypce z orkiestrą lub fortepianem, gdzie skrzypce grają niekiedy akordowo, co na saksofonie jest niemożliwe. Dariusz Samól musiał więc ograniczyć skrzypcową fakturę do jednej linii melodycznej intonującej frazę muzyczną. Poważniejszym zadaniem było też przełożenie na saksofon i fortepian Walca Serenady op. 2 na orkiestrę smyczkową. Mniej problemów ze stworzeniem transkrypcji na saksofon (w tej pracy odnotować trzeba udział samego Dariusza Samóla, jak i Ewy Ruszały) stwarzały np. znana Melodia Ignacego Jana Paderewskiego jak i Etiuda op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego. Oba te piękne utwory znane z licznych wersji i przeróbek, jakby stworzone są do swobodnych aranżacji na różne składy instrumentalne. Co innego z dwoma wczesnymi Preludiami Karola Szymanowskiego z op. 1, które wymagały większej wyobraźni muzycznej, aby uczynić je melodiami romantycznymi. Na płycie znalazły się też transkrypcje utworów mniej znanych lub rzadziej granych, jak Nokturnu z op. 72 Fryderyka Chopina, Walca A-dur Stanisława Moniuszki, czy krótkiej sceny baletowej z opery Władysława Żeleńskiego Konrad Wallenrod. Zupełnym odkryciem są natomiast dwa utwory Adama Wrońskiego, Mazurek Kołysanka. W każdej z tych kategorii saksofony solisty brzmią interesująco i błyskotliwie, nie starają się naśladować innych instrumentów, ale tworzą nową jakość muzyczną.

                                                                           Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART