GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJeno wyjmij mi z tych oczu szkło bolesne albo Opowieści lasu awatarów
Strona 2 z 2
W Hamlecie Shakespeare stwierdza, że „przeznaczeniem tegoż jest służyć niejako za zwierciadło naturze, pokazywać światu i duchowi wieku postać ich i piętno”. W omawianym przedstawieniu tafla zwierciadła rozbita została na multimedialne okruchy, składane przez widzów w oparciu o dostarczone im dane, a całość ożywa w ich wyobraźni wedle wrażliwości każdego z nich.
Do pewnego stopnia przedstawienie ujęte zostaje w ramy występu trupy amatorskich komediantów, przygotowujących sztukę o Pyramie i Tysbe, pojawiających się we własnych osobach na początku i końcu, a w trakcie w formie nakręconego biało-czarnego materiału filmowego na wspomnianym ekranie.
Szczególnym przerysowaniem postaci Spodka (Podszewki w przekładzie Stanisława Barańczaka) wyróżnia się Błażej Peszek. Już na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego stulecia teatr przeżył okres kinofizacji, po którym zwrócił się do poszukiwania swojej specyfiki w bezpośrednim obcowaniu aktorów i widzów w dzielonej przez nich przestrzeni. Stąd idea teatru wspólnotowego. Spektaklowi nieprzerwanie towarzyszy muzak (Bartosz Zaskórski) czyli podkład dźwiękowy (wcześniej zetknąłem się z tak konsekwentnym zastosowaniem tego rodzaju rozwiązania przed laty w inscenizacji Włodzimierza Nurkowskiego Cyda w Teatrze Ludowym, w której autorem kompozycji był Andrzej Zarycki). Sen nocy letniej bardzo różni się od wcześniejszych inscenizacji tego dramatu na tej scenie. A co do oceny, niech każdy zważy zgodnie z własnym gustem. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |