GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKapelmistrz na syberyjskim zesłaniu
Strona 2 z 3
Ale Wolicki nie chciał stosować jakże popularnej w Rosji kary chłosty. To dlatego kiedy wyjeżdżał już po uwolnieniu, jego orkiestra, złożona w dużej mierze z łotrów i pijaków, przyszła mu podziękować między innym za to, że odzwyczaił ich od bicia. Tę metamorfozę zauważył i podkreślał reżyser przedstawienia Mikołaj Grabowski. To jest optymistyczny akcent przedstawienia, któremu nadano nazwę Zesłanie czyli anty-tragedia syberyjska.
Z bardziej oryginalnych sekwencji reżyserskich wypada wymienić wizualno-pantomimiczny opis typowej rosyjskiej kibitki, którymi zesłańcy byli wiezieni na katorgę. Również scena, kiedy dyrygent orkiestry tobolskiej, w tym wypadku aktor od niedawna działający w Teatrze Ateneum – Łukasz Lewandowski, w sposób coraz bardziej utaneczniony dyryguje Uwerturą Webera. Wreszcie scena zapowiadająca okrutną karę biczowania knutem też zaaranżowana w formie tanecznej, robi spore wrażenie.
Warto dodać, że postać narratora jest w tym spektaklu ruchoma, prócz Łukasza Lewandowskiego kreuje ją także Jakub Pruski, a nawet Katarzyna Ucherska. Aktorzy wymieniają się zadaniami. Jako zesłańcy noszą na nogach metalowe kajdany, ale gdy któryś ma zagrać postać dostojnika rosyjskiego szybko zrzuca te okowy. Te wszystkie rekwizyty są więc traktowane bardziej symbolicznie niż realistycznie. Taka też jest skromna scenografia Zuzanny Markiewicz. Warto wreszcie zająć się muzyką w tym spektaklu, która jest śpiewana przez szóstkę doskonałych aktorów, zarówno zbiorowo, jak i solowo. Są tu umuzycznione fragmenty Wspomnień Konstantego Wolickiego i to umuzycznione dosyć ambitnie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |