GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzternaście punktów Niepodległości
Strona 2 z 2
Muzyka to dosyć statyczna, obracająca się wokół kilku dźwięków, choć pełna smyczkowych i dętych glissand w górę i w dół skali. Poszczególne segmenty tej uwertury poprzedzielane są interwencjami perkusyjnymi, zwłaszcza tzw. frusty, drewnianej klapki, której brzmienie przypomina trzask bicza. Czy segmentów było 14? Może.
Bardzo napracował się w tym wykonaniu jeden z parkusistów, który co chwilę przeciskał się między wielkimi bębnami i przechodził do sekcji instrumentów perkusyjnych o określonej wysokości, czyli np. ksylofonu, grał też smykiem na tam-tamach i innych audiofonach. Wykonał też bezbłędnie melodię dziecięcej piosenki Stary niedźwiedź mocno śpi, co również można interpretować jako ironiczne nawiązanie do tańca Chochoła z Wesela Stanisława Wyspiańskiego – „Miałeś chamie złoty róg”.
W końcowej części utworu pojawia się coś jakby symfoniczna, patetyczna fanfara z udziałem blachy, ale wrażenie dziecinady i niespełnienia pozostaje. Czy taki jest komentarz kompozytora, który tradycyjnie ukazał się na estradzie Filharmonii w koszulce Kon-sty-tu- cja, również często traktowanej z ironią? Patriotycznym akcentom przydało trochę „normalności” wykonanie przez Marcina Zdunika świetnego Koncertu wiolonczelowego nr 1 Grażyny Bacewicz. Tutaj mniej było motywów narodowych, więcej wirtuozerii rodem z Koncertu wiolonczelowego Dworzaka. Solista zagrał jednak na bis własną parafrazę motywów narodowych, a w niej trochę góralskiej pieśni i kilkakrotne cytowanie słynnego Mazurka Fryderyka Chopina, bo Chopin jest dobry na wszystkie narodowe bóle. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |