GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMozart i jego konkurenci z wiedeńskiej konfraterni muzycznej (Misteria-Paschalia 2023 - 3)
Strona 2 z 3
Nie dość, że to aria alternatywna względem bardziej wymagającej wokalnie, libertyńskiej Non siate ritratti, w której bohater zachwala powaby męskiej urody, to nieco spłaszczone brzmienie orkiestry przykrywało głos solisty, wydający się niezbyt nośnym i giętkim. Ale już w następnej Mentre ti lascio, oh figlia KV 513, typu di bravura, artysta „zrehabilitował się” kształtowaniem frazy opartej na kantylenie w wolnej części oraz artykulacją dyskretnych wokaliz w szybszej, jak widać lepiej odpowiadających lirycznej naturze jego głosu.
We frywolnym un Bacio di mano KV 541, do słów własnych kompozytora, wtajemniczającego naiwnego kandydata na przyszłego męża w fortele, do których powinien się uciec, jeśli nie chce stać się pośmiewiskiem, Appl potrafił głosem wydobyć humorystyczne odcienie tekstu, stosując mezza voce, a we współpracy z dyrygentem plastycznie kształtując tempo, wprowadzając jego zwalnianie, a nawet zamieranie.
Z kolei w arii „gniewu” Hrabiego Almavivy Vedrò mentr'io sospiro z Wesela Figara KV 492 mamy do czynienia ze spełnieniem zapowiedzi sytuacji z poprzedniego utworu, a więc męża zdradzającego, ale i wietrzącego wokół wiarołomstwo, co znajduje wyraz w jej dramatycznym przebiegu. W tym samym roku, co Wesele Figara, prapremierę miała opera Vicente Martina y Solera Rzadka rzecz, odnosząc o wiele większy sukces, a Mozart nie bez ironii zacytował temat jednej z jej arii w scenie uczty w swoim Don Giovannim. Aliści nie ten ustęp, lecz recytatyw i arię Vo' dall'infami viscere zaśpiewał Benjamin Appl. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |