GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBeethoven kontra Weinberg
Strona 3 z 3
Pozbawiona instrumentów dętych i perkusji orkiestra, czyli zaledwie smyczkowy kwintet, prędzej nadawał by się do grywania lekkich i tanecznych Suit. Tutaj jednak talent kompozytora wynagrodził z nawiązką skromny aparat wykonawczy. Starannie rozpisana partytura uwzględniała rozmaite podziały w ramach poszczególnych instrumentów, wprowadzała niezwykle istotne dla całości solowe interwencje skrzypiec, wiolonczeli, altówki, co koncertmistrzowie Orkiestry Polskiego Radia wykorzystali do pochwalenia się swoimi cudownymi talentami.
Już w początkowym Allegro mieliśmy przykład muzycznego geniuszu najwyższej jakości. Smyczkowe nerwowe figuracje á la Szostakowicz stopniowo przechodziły w przejmującą pieśń skargi człowieka głęboko zranionego. Talent dyrygenta dał o sobie znać jeszcze mocniej w części Adagio, kiedy smutek zaczął się wyłaniać z ciszy, przeplatanej westchnieniami.
Spore znaczenie miały w tym utworze partie grane piccicato, które tworzyły właśnie niezwykłe tło symfoniczne. A kiedy jeszcze odzywało się przejmujące solo skrzypiec poparte glissandowym podjazdem, muzyka wchodziła na wyższe piętro duchowej uczty. Zakończenie części finałowej Allegretto zostało też wykonane w tym niebiańskim, astralnym nastroju, choć nie można powiedzieć, iż niebiańska cisza powstająca na sam koniec jest zapowiedzią czegoś przyjemnego i szczęśliwego. Niebo stworzone dla nas przez Mieczysława Weinberga jest niewysłowienie smutne. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |