opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

95 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Życzenia alfabetem Morse'a

Rocznica utworzenia jednej z najlepszych orkiestr polskich, Sinfonii Varsovii, miała w tym roku szczególny charakter. Jej najważniejszym punktem było prawykonanie najnowszej kompozycji symfonicznej Pawła Mykietyna pt. Ash, co oznacza popiół. Co ważne, było to specjalne zamówienie kompozytorskie finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Środki dofinansowania to jedno, a dedykacja dla Sinfonii Varsovii na jej 39 urodziny, to drugie. W kompozycji tej, o dosyć statycznym charakterze, był krótki epizod grany na jednym dźwięku na malutkim fleciku piccolo z mocno przerywanym rytmem, tak jak nadawanie alfabetem Morse'a. Oczywiście była to nazwa naszej znakomitej orkiestry.

 

Sinfonia Varsovia 2

 

(... .. .- ..-. --- -. .. .-, ...- .- .-. ... --- ...- .. .-). Poza tymi zakodowanymi życzeniami utwór był rodzajem dzwiękowego eksperymentu sonorystycznego, tzn. prezentował długie akordy grane przez różne instrumenty w różnych rejestrach. Zaczynało się od wysokich tonów skrzypiec, które imitowały posuwanie wilgotnym palcem po krawędzi kieliszka – to zapewne zapowiadało jubileuszowy toast. Następnie częstym interwałem była oktawa, ale do każdego zestawu dołączano dźwięki „obce", z czego powstawały ciekawe, barwne konstelacje instrumentalne. Z czasem ten kosmiczny krajobraz dźwiękowy grany legato zamienił się po kilku glissandach w istny wybuch orkiestrowego tutti i teraz zamiast długich akordów utwór przeszedł do akordów granych portato. Wreszcie doszło do rozczłonkowanego staccato. W międzyczasie był ten krótki epizod z życzeniami Morse'm i muzyczna narracja wróciła do legato, ale staccato nie mogło się całkiem skończyć i co jakiś czas sekcja dęta interweniowała w ten równomierny przebieg smyczków. Kompozytor wyszedł na estradę by podziękować orkiestrze i dyrygentowi, serbskiemu mistrzowi batuty Aleksandarowi Markovićowi. Miał więcej szczęścia niż pierwszy oboista orkiestry – Arkadiusz Krupa, artysta o niesamowitych walorach długiego oddechu, który po wykonaniu partii solowej na rożku angielskim w Adagietto z opery Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego zszedł estrady i rozminął się z panienką zbyt wolno wyłaniającą się zza kulis Teatru Wielkiego, aby mu wręczyć spory bukiet kwiatów. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART