GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCo było na początku: obraz czy słowo?
Strona 2 z 4
Również w teatrze plastycznym należałoby dążyć do maksymalnej redukcji słów. Tak zresztą było w przypadku poprzednich festiwali. W Nagiej, by osiągnąć pożądany efekt, wystarczyło poprzestać na nastrojowej grze świateł z przewagą turkusu i purpury, falującej materii i rozsuwających się kurtynach, powiązanych z ruchem postaci, od czasu do czasu unoszących się na linach ponad sceną, oraz dyskretnej oprawie muzycznej. Przy wszystkich zastrzeżeniach nie sposób jednak odmówić znacznej siły wyrazu trzem sekwencjom.
Pierwszej, z udziałem dwóch akrobatek (Jess Gardolin i Micol Veglia), wykonujących na zawieszonych kołach malownicze figury. Drugiej, choreograficznej, z udziałem trzech animatorów (Francesco Lanciotti i poprzednio wymienione), zrośniętych z lalkami wprawianymi we frenetyczny ruch. I finałowej, rozgrywanej w oparach rozproszonych świateł, z mieniącymi się w nich, prószącymi odblaskowymi konfetti, oraz z wahadłem w kształcie globu, nieubłaganie odmierzającym kres wszystkim rzeczom tego świata.
I właśnie katastroficznej wizji nadciągającej zagłady klimatycznej poświęcone było przepisane z Josepha Kiplinga widowisko Akram Khan Company. Jego stronę wizualną w znacznym stopniu kształtowały animacje, na początku przywołując unicestwienie emblematycznych obiektów, kojarzących się ze światowymi stolicami i wytworami dotychczasowej cywilizacji, a więc wieży londyńskiego Pałacu Westminsterskiego oraz paryskiej Eiffela. Świat ludzi ulega zatopieniu, a jego ostatnia przedstawicielka - mała dziewczynka Mowgli (u Kiplinga był to chłopiec) - staje się łupem zwierząt, odzyskujących kontrolę nad otoczeniem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |